Sökning: "skolan traditionella könsroller"

Visar resultat 6 - 10 av 32 uppsatser innehållade orden skolan traditionella könsroller.

  1. 6. ”Man låtsades vara som alla andra” : En kvalitativ studie om transpersoners upplevelse av sin skolgång

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Laura Hagström; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur transpersoner upplevde sin skolgång. I studien undersökts vilka erfarenheter transpersoner har från skolpersonalens språkbruk, läromaterial och skolmiljön samt hur undervisning i ämnet samhällskunskap upplevdes. Det har undersökts hur respondenternas erfarenheter förändrades under skolåren. LÄS MER

  2. 7. Alla barn har rätt till lek För att motverka könsnormer under rasten.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Julia Eriksson; Sofia Holmström; [2018]
    Nyckelord :Genus; könsnormer; elever; lek och könsroller.;

    Sammanfattning : Den här studien ska undersöka om och i så fall hur skolor aktivt motverkar könsnormer under rasten. Frågeställningarna som ska besvaras lyder: Hur används skolans styrdokument för att arbeta mot traditionella könsmönster och varför är styrdokumenten viktiga? Hur bildar barns val av lek könsnormer på rasten? och, hur arbetar skolorna aktivt mot könsnormer på rasterna? De riktlinjer som skolan har att arbeta med är styrdokumenten. LÄS MER

  3. 8. Genusperspektiv på två av grundskolans teknikböcker : Två textanalyser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Gabriela Aue Andersson; Tobias Hjortsberg; [2018]
    Nyckelord :Technology; gender; equality; text analysis; textbooks; primary school; teknik; genus; jämställdhet; textanalys; läroböcker; grundskola;

    Sammanfattning : Enligt Skolverkets styrdokument ska skolan arbeta aktivt för jämställdhet och har även ett ansvar att motverka traditionella könsmönster. Dessa mönster blir tydliga inte minst ispråket. LÄS MER

  4. 9. Genusperspektiv och litteraturundervisningen : En kvalitativ studie om hur ett genusperspektivarbete inom gymnasieskolans svenskundervisning upplevs utifrån ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lina Ewaldius; [2018]
    Nyckelord :elever; genuspedagogik; genusperspektiv; gymnasieskolan; könsroller; litteraturundervisning; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till en förståelse för hur några elever i åk 3 upplever litteratundervisningen i gymnasieskolan utifrån ett genusperspektiv samt att ta reda på några elevers attityd till ett arbete med genusperspektiv i litteraturundervisningen. Gruppintervjuer med elever i åk 3 genomfördes på fyra olika skolor. LÄS MER

  5. 10. Vem räknas med? : En analys av illustrationer i matematikläromedel ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Märta Sandberg Rapp; [2017]
    Nyckelord :Mathematics; illustrations; teaching materials; gender; subjectivity; Matematik; illustration; läromedel; genus; subjektskapande;

    Sammanfattning : Läromedel utgör grunden för en stor del av den undervisning som bedrivs i matematik idag. Genom att betrakta människan som ett subjekt som ständigt skapas i relation till det sammanhang subjektet befinner sig i, möjliggörs ett synliggörande av faktorer i miljön som kan påverka subjektskapandet. LÄS MER