Sökning: "skollagen läroplan"

Visar resultat 21 - 25 av 68 uppsatser innehållade orden skollagen läroplan.

  1. 21. Att bli medveten : en studie om undervisning som del av förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Isabelle Haglund; Emma Ögren; [2018]
    Nyckelord :Förskola; undervisning; måluppfyllelse; likvärdig utbildning;

    Sammanfattning : Studien handlar om undervisning som del av förskolan för att arbeta i enlighet med de nationella målen som finns i skollagen och förskolans läroplan. Studien tar därför upp förskolläraresattityd till undervisning. LÄS MER

  2. 22. Nolltolerans : Svenska grundskolors ansvar vid kränkande behandling och mobbning

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Lina Ihrsén; [2018]
    Nyckelord :Kränkande behandling; mobbning; skola; barn; elever; skolverket; skolinspektionen; skollagen; barnkonventionen; läroplan; ansvar; skyldigheter;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att undersöka skolans ansvar och skyldigheter vid fall av kränkande behandling och mobbning. Detta har gjorts genom att studera och analysera doktrin och lagstiftning, enligt den rättsdogmatiska metoden. Slutsatser har därefter kunnat dras utifrån uppsatsens innehåll. LÄS MER

  3. 23. Ut och Lek! : ett idéförslag för Brännans förskolegård vid Norrlandskusten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Frida Viksten; [2018]
    Nyckelord :förskolegård; förskola; lek; barns utomhusmiljö; gestaltningsförslag;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att skapa ett idéförslag som visar hur en förskolegård längs Norrlandskusten kan gestaltas för att stimulera barns allsidiga utveckling och välbefinnande. Gestaltningen utgår från Brännans förskolegård i Skellefteå och ska vara ett inspirerande exempel på hur utomhusverksamheten kan förhålla sig till de klimatförutsättningar som råder i kommunen. LÄS MER

  4. 24. ”Undervisning är en medveten handling” - En kvalitativ studie om undervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nasim Malek Doost; Isabell Josefsson; [2018]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; föräldrar; inflytande; samverkan; undervisning; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Förskolan är sedan 2010 en egen skolform och lyder under skollagen vilket betyder att undervisning ska bedrivas. Trots detta förekommer inte begreppet undervisning i förskolans läroplan. Skolinspektionen visar att undervisning i förskolan bedrivs men benämns inte i termer som undervisning. LÄS MER

  5. 25. Perspektiv på Skolverkets definition av begreppet undervisning- med fokus på spänningsfältet mellan undervisning och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kajsa Rosberg; [2018]
    Nyckelord :undervisning; lärande; utbildning; utbildningsfilosofi;

    Sammanfattning : Abstract Detta arbete är en utbildningsfilosofiskt inspirerad text- och dokumentstudie som tar avstamp i diskussionen hösten 2017 kring begreppet undervisning i förskolan, så som det definieras i skollagen. Grunden är intresset för Skolverkets nya Läroplan för förskolan som ska presenteras våren 2018, där undervisningsbegreppet förväntas utvidgas och förtydligas. LÄS MER