Sökning: "skollagen specialpedagogik"

Visar resultat 11 - 15 av 65 uppsatser innehållade orden skollagen specialpedagogik.

  1. 11. Att göra det extra till det ordinarie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linnea Skoog; Charlotte Colliander; [2022-10-14]
    Nyckelord :anpassningar; skolutveckling; ledning;

    Sammanfattning : Skolans uppdrag är reglerat i styrdokumenten och visar på vikten av att möta alla elevers behov. De olika stödformer som finns i skolan idag är ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd. I och med reformen 2014 lyfts extra anpassningar fram i skollagen. LÄS MER

  2. 12. Det ska ju ingå grundverksamheten : En kvalitativ studie om specialpedagogers arbete med särskilt stöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Annelie Söderström; Evelina Andersson; [2022]
    Nyckelord :Specialpedagogik; likvärdighet; samverkan; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Utbildningen i förskolan ska anpassas efter varje barns behov, och barn som är i behov av särskilt stöd har rätt till detta stöd enligt skollagen. Däremot visar forskning att arbetet med särskilt stöd brister på många förskolor. LÄS MER

  3. 13. Yttre faktorer i klassrummet : Högstadielärares uppfattningar om extra anpassningar sett ur ett specilapedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Marcus Hernegård; [2022]
    Nyckelord :Bakgrund; inkludering; likvärdighet; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Skolan ska enligt Skollagen (SFS 2010:800) förmedla värden som leder till ett livslångt lärande för alla elever, där människans värde är centralt. Elever i behov av stöd ska därför ges extra anpassningar i syfte att skapa lika förutsättningar i skolan. LÄS MER

  4. 14. Specialpedagogiska samverkansprocesser i förskolan : En metodkombinerad studie utifrån förskollärares perspektiv i relation till styrdokument och yrkesprofession.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Lisette Petersson; Therese Wedlund; [2022]
    Nyckelord :Children in need of special support; influencing factors; phenomenography; special education collaboration processes; steering documents.; Barn i behov av särskilt stöd; fenomenografi; påverkansfaktorer; specialpedagogiska samverkansprocesser; styrdokument.;

    Sammanfattning : This study is about how preschool teachers perceive special educational collaboration processes in relation to governing documents. The purpose of the study is to make visible and gain an increased knowledge of how preschool teachers perceive collaboration with special educators around children in need of special support, and how they perceive guidelines about this in the preschool's governing document. LÄS MER

  5. 15. Konstruktionen av barn i behov av särskilt stöd : Specialpedagogers uppfattning om hur barn i behov av särskilt stöd konstrueras i förskolan och vilka förutsättningar specialpedagoger har i detta arbete.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Wallesjö Emma; Amalia Karlsson; [2022]
    Nyckelord :avvikelse; barn i behov av särskilt stöd; disciplinär makt; förskola; konstruktion; kunskap och makt; normalitet och specialpedagog;

    Sammanfattning : Förskollärare upplever ett alltmer pressat läge i förskolan. Barn i behov av särskilt stöd kategoriseras som avvikande utifrån, barn som kräver (mer) resurser och barn som behöver punktmarkeras (Palla 2021a). LÄS MER