Sökning: "skollagen specialpedagogik"

Visar resultat 6 - 10 av 65 uppsatser innehållade orden skollagen specialpedagogik.

  1. 6. Hur kan skolbiblioteket utgöra en resurs till elever i behov av särskilt stöd? : Ur tre skolbibliotekariers perspektiv

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Heléne Österqvist; [2023]
    Nyckelord :bibliotekslagen; lärande; skolbibliotek; skollagen; specialpedagogik; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur skolbiblioteket kan utgöra en resurs i lärandet för gymnasieelever i behov av särskilt stöd. Tre skolbibliotekarier som är yrkesverksamma på gymnaiseskolor besvarade intervjufrågor av semistrukturerad karaktär. LÄS MER

  2. 7. Specialpedagogens uppdragsbeskrivning : En kvalitativ innehållsanalys utifrån de specialpedagogiska examensmålen, skollagen och läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jenny Grönholm; Johanna Ahola; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; uppdragsbeskrivning; examensordning; kvalitativ innehållsanalys; socialkonstruktivism.;

    Sammanfattning : Yrke specialpedagog är inte en skyddad yrkestitel och uppdraget kan förhålla sig olika på lokaloch kommunnivå för grundskolorna runt om i Sverige. En konsekvens av detta leder till att stödinsatser främst för elever som är i behov av särskilt stöd inte får ett likvärdigt stöd på grund av att det specialpedagogiska uppdraget skiljer sig åt. LÄS MER

  3. 8. "Det finns inga magiska formler" : En systemteoretisk förståelse av det specialpedagogiska samarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Therese Isberg; Helena Wiesel; [2023]
    Nyckelord :Professionellt samarbete; elevhälsoteam; specialpedagog; specialpedagogik; lärare; skola; systemteori.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om de faktorer som skapar framgång ilärares och specialpedagogers samarbete kring elever. Studiens frågeställningar är: “Vadanser specialpedagoger och lärare främjar sitt samarbete kring elever?” och “Hur förstårspecialpedagoger och lärare sitt och den andra partens ansvar för det specialpedagogiskasamarbetet?”. LÄS MER

  4. 9. Sex rektorers upplevelser av vilka nycklar de har för att öppna upp till en god social miljö och bidra till tillgängliga lärmiljöer

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Chatarina Pintaric; Karin Pollack; [2022-11-28]
    Nyckelord :tillgänglig lärmiljö; sociala gemenskap; pedagogiskt ledarskap; fenomenologi; skolklimat; Bronfenbrenners ekologiska systemteori; Bergs frirumsmodell;

    Sammanfattning : En tillgänglig lärmiljö innebär att elever känner sig trygga och upplever studiero i klassrummet. Såväl trygghet som studiero är något skolan kontinuerligt behöver upprätthålla för att på bästa sätt bidra till goda förutsättningar för kunskapsutveckling hos samtliga elever. LÄS MER

  5. 10. Skolverkets bedömningsstöd - Vad händer sedan?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lise-Lotte Åstrand; Marie-Louise Karlberg; Maria Ekelin; [2022-10-14]
    Nyckelord :screening; bedömning; läsinlärning; tidig upptäckt; tidig insats;

    Sammanfattning : Skolverket gav 2016 ut det nya bedömningsstödet för svenska, svenska som andraspråk och matematik i årskurs 1-3 och beslut togs att bedömningsstödet skulle vara obligatoriskt för årskurs 1 (Utbildningsutskottets betänkande 2015/16: UbU4). Kritik kring bedömningsstödet har framförts då det gäller brist på tydlighet för den fortsatta läsundervisningen samt att bedömningsstödet riskerar att inte identifiera alla elever som är i behov av tidiga insatser (Dyslexiföreningen, 1/2019). LÄS MER