Sökning: "slöjd språk"

Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade orden slöjd språk.

  1. 11. Gör dina egna kartor : undersökning om kartan som metod och kunskapsbyggare

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för design (DE)

    Författare :Sandra Kipper; [2014]
    Nyckelord :cartography; craft; handicraft; design; method; methodology; information; communication; map; maps; mapping; workshop; embroidery; kartografi; slöjd; hantverk; design; metod; metodik; information; kommunikation; karta; kartor; kartläggning; workshop; broderi;

    Sammanfattning : På vilka sätt kan kartor hjälpa oss i dagens samhälle? De flesta av oss har tillgång till en karta med GPS när som helst, i våra telefoner. Behöver vi kartan i vårt dagliga liv på andra sätt än genom denna (ganska) exakta positionering? Det är några av frågorna som ställs i detta examensarbete, där kartan undersöks som metod och byggare av kunskap. LÄS MER

  2. 12. Kreativ frågeställning i slöjdens teoretiska delar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Claes Witting; [2012]
    Nyckelord :: Kreativ Frågeställning; Processfrågor; Lösningsinriktad Pedagogik; Kreativ Frågeställning; Processfrågor; Lösningsinriktad Pedagogik;

    Sammanfattning : I detta arbete studeras ett försök att formulera frågemallar för reflektionsarbete i ämnet slöjd enligt Kreativ Frågeställning, ett moment ur en metod kallad LIP, LösningsInriktad Pedagogik. Detta för att ge eleverna förutsättningar att med metodens processfrågor (öppna frågor) kunna reflektera över hela slöjdprocessen och nyvunna kunskaper. LÄS MER

  3. 13. Slöjdundervisningen - en reflektion av läraren

    Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditioner

    Författare :Landegren Mattias; [2011]
    Nyckelord :slöjd; slöjdundervisning; Lgr11; läroplansteori; tolkning; reflektion; språk;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att undersöka hur slöjdlärare arbetar med att få sina elever att reflektera i och kring det de gör i skolslöjden. Semistrukturerade kvalitativa intervjuer har genomförts med fem yrkesverksamma trä- och metallslöjdslärare, undervisande i år 2-9 i grundskolan. LÄS MER

  4. 14. Transitionen till högstadiet : ur ett elevperspektiv

    Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sofie Andersson; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att få en ökad förståelse av hur elever uppfattar den kommande transitionen till 7:an. Som grund för den här uppsatsen ligger intervjuer i vilka 13 elever i slutet av 6:an medverkat. Eleverna som intervjuats är positiva till den kommande transitionen, övergången, till högstadiet. LÄS MER

  5. 15. Språklig integration eller språklig segregation : om lärarnas syn på klassplacering av elever som har svenska som sitt andra språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Ibtisam Al ansary; Ingela zimmer; [2010]
    Nyckelord :Elever med svenska som andra språk; inlärning; klassplacering; integration.;

    Sammanfattning : Syfte med vår examensarbete är att ta reda på vilka argument som lärarna har för när och hur integrering av elever som har svenska som sitt andra språk skall ske i vanlig undervisning. I litteraturgenomgången tar vi upp teorier som handlar om faktorer som kan påverka inlärningen av ett nytt språk. LÄS MER