Sökning: "slöjd språk"

Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade orden slöjd språk.

  1. 6. Slöjdlärare möter slöjdforskare : Kvalitativ jämförande studie av slöjdens kursplaner Lgr11

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Kajsa Boklund; [2020]
    Nyckelord :Slöjd; pedagogik; kursplan; reviderad kursplan; Kajsa Borg;

    Sammanfattning : Kursplaner revideras kontinuerligt och det innebär att lärare behöver tolka kursplaner på nytt. Min startpunkt för undersökningen är utifrån ett personligt intresse, men allt eftersom arbetet har fortskridit, så har min kunskap om komplexiteten bakom kursplanens texter vecklat ut sig. LÄS MER

  2. 7. Flerspråkighet och identitet i skolans miljöe r- En kvalitativ undersökning på flerspråkighetens betydelse för identitetsutvecklingen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk

    Författare :Amanda Björk; [2019]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; Identitet; flerspråkighet; Socialkonstruktivistiskt perspektiv; Språkutvecklande arbetssätt; grundskolan.;

    Sammanfattning : Denna studie har genomförts för att bidra till forskningen kring hur man kan arbeta språkutvecklande i skolan och vad det kan ha för vinster i identitetsutvecklingen.Denna uppsats undersöker flerspråkighet, elevernas egna modersmål/förstaspråk, i relation till identiteten i skolans olika miljöer. LÄS MER

  3. 8. SLÖJD + SPRÅK = SANT : Om teoretiseringen av slöjdämnet och hur det påverkar nyanländas möjligheter att få betyg i slöjd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Birgit Romuld Söderberg; [2017]
    Nyckelord :hantverk; omdöme; stöttning; invandrare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka lärares uppfattning om hur kunskapskraven gynnar/missgynnar nyanlända i slöjdämnet och om det har betydelse för om de nyanlända kan uppnå betyg i ämnet. Mina frågeställningar var: Hur tror lärarna att teoretiseringen av slöjdämnet påverkar nyanländas betyg i slöjd, hur anpassar läraren sin undervisning för de nyanlända eleverna i slöjdämnet och vilka förutsättningar vill lärarna ha för att den nyanlända eleven ska ha möjlighet att lära i slöjd. LÄS MER

  4. 9. Lära språket via handen : Fyra slöjdlärares erfarenheter av språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Marie Rutgersson; [2017]
    Nyckelord :Slöjd; Nyanlända elever; Svenska som andra språk; sociokulturell teori; Piaget; V ygotskij.;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte har varit att utveckla kunskapen om hur slöjdlärare gör för att hjälpa framförallt nyanlända elever med deras språkutveckling. Jag använde kvalitativa halvstrukturerade intervjuer med fyra slöjdlärare som har ett stort engagemang i nyanlända elever och deras kunskapsutveckling. LÄS MER

  5. 10. Att utveckla språk i ämnet slöjd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anders Wijk; [2016]
    Nyckelord :Artefakter; kommunikation; lärande; slöjd; språk; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var för det första att undersöka om slöjdlärare medvetet planerade sin undervisning för att stödja elevers språkutveckling enligt läroplanens kursplan och riktlinjer. För det andra var det att undersöka om och hur de upplever att de utvecklar elevernas språk. LÄS MER