Sökning: "slöjdspecifika begrepp"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden slöjdspecifika begrepp.

  1. 1. Handledning som träffar rätt

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Terese Björkqvist; [2023]
    Nyckelord :Slöjd; handledning; kommunikation; anpassning; arbetsstrategi; slöjdspecifika begrepp;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utveckla förståelse för vilka didaktiska val några slöjdlärare gör när de handleder elever. Inriktningen var hur slöjdlärare anpassar sin handledning utifrån elevens individuella behov, hur de väljer att kommunicera sina instruktioner och hur de använde det slöjdspecifika specifika språket när de handleder eleven. LÄS MER

  2. 2. MAN FÅR LÄRA DEM VARFÖR DE VET SAKER : en kvalitativ studie kring slöjdlärares outtalade hantverksundervisning

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Sara Afvander Westman; [2022]
    Nyckelord :slöjd; slöjdundervisning; tyst kunskap; estetiska lärprocesser; verbalisering;

    Sammanfattning : Den tysta kunskapen förstås på olika sätt, det kan vara en kunnighet som inte verbaliseras och det kan vara en inövad och underförstådd kunnighet när det kommer till ett hantverk. Studiens syfte är att skapa större förståelse för hur slöjdlärare reflekterar kring och kännetecknar tyst kunskap som del av sin undervisning. LÄS MER

  3. 3. Att utveckla språk i ämnet slöjd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anders Wijk; [2016]
    Nyckelord :Artefakter; kommunikation; lärande; slöjd; språk; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var för det första att undersöka om slöjdlärare medvetet planerade sin undervisning för att stödja elevers språkutveckling enligt läroplanens kursplan och riktlinjer. För det andra var det att undersöka om och hur de upplever att de utvecklar elevernas språk. LÄS MER

  4. 4. Inte bara ’fint och fult’

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Cecilia Holm; Therés Wiklund; [2013-08-20]
    Nyckelord :slöjdprocess; tolka estetiskt uttryck; värdering; värderingsbegrepp;

    Sammanfattning : Inspirationen till föreliggande studie väcktes av en situation under VFU som ledde till vidare frågor och diskussion oss skribenter emellan, om hur lärare använder värderingsbegrepp. Vid närmare undersökning av kursplanen för ämnet slöjd står det att eleverna ska ges förutsättningar att utveckla förmågan att ”analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp” och ”tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck” (Skolverket, 2011a, s. LÄS MER

  5. 5. Slöjdundervisningen - en reflektion av läraren

    Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditioner

    Författare :Landegren Mattias; [2011]
    Nyckelord :slöjd; slöjdundervisning; Lgr11; läroplansteori; tolkning; reflektion; språk;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att undersöka hur slöjdlärare arbetar med att få sina elever att reflektera i och kring det de gör i skolslöjden. Semistrukturerade kvalitativa intervjuer har genomförts med fem yrkesverksamma trä- och metallslöjdslärare, undervisande i år 2-9 i grundskolan. LÄS MER