Sökning: "småföretag"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade ordet småföretag.

  1. 1. Franchisetagares frihet att bedriva näringsverksamhet : Ett avtalsrättsligt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Linn Stahre Friberg; [2023]
    Nyckelord :Freedom to conduct a business; freedom of contract; franchisee; franchisor; Franchise; franchising; näringsfrihet; avtalsfrihet; marknadstillträde;

    Sammanfattning : Franchisetagares underlägsna ställning gentemot franchisegivare är ett ämne som varit föremål för diskussion under de senaste decennierna. Franchising är en affärsmodell som förenklat kan beskrivas som en samarbetsform mellan näringsidkare där franchisetagare, mot ersättning, får nyttja ett av franchisegivaren etablerat och beprövat affärskoncept. LÄS MER

  2. 2. Hur digital marknadsföring kan främja småföretagens tillväxt : En kvalitativ studie om hur småföretag kan nå ökad tillväxt genom digitala marknadsföringsaktiviteter med fokus på SEO och SEM

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Shaimaa Alkhlif; [2023]
    Nyckelord :Digital Marketing; Growth; Brand Growth; SEO; SEM; Relationship Marketing;

    Sammanfattning : Introduction: With the help of digital marketing, small businesses have been given greateropportunities to compete at a higher level than they previously could, which gives credence tothe term "if a small business can't be found on the internet, it doesn't exist". For small businessesto be competitive and grow, digital marketing is a must. LÄS MER

  3. 3. Entreprenöriell marknadsföring i små- och nya företag : En kvalitativ studie om marknadsföring i startups

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Amanda Löfroth Johansson; Jacob Eckervig; [2023]
    Nyckelord :Entrepreneurial marketing; entrepreneurship; marketing; start-up; self-employment; small business.; Entreprenöriell marknadsföring; entreprenörskap; marknadsföring; nyföretagande; egenföretagande; småföretag.;

    Sammanfattning : Small businesses have often been neglected in traditional marketing research as it has primarily focused on large, resource-rich companies. Small entrepreneurial companies are characterized by the fact that the entrepreneur is the main coordinator in the company. LÄS MER

  4. 4. Hur gemensamt värde kan appliceras i verkligheten och hur det bidrar till en cirkulär ekonomi : En fallstudie på en inredningsprodukt från ett småföretag

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Selina Tyrefors; Clas Daag; [2022]
    Nyckelord :Creating Shared Value; Circular Economy; Value Chain; Small Enterprise; Interior Design Product; Gemensamt värde; värdeskapande; cirkulär ekonomi; värdekedja; småföretag; inredningsprodukt;

    Sammanfattning : Vi har i denna uppsats undersökt hur ett småföretag kan skapa gemensamt värde kopplat till en av deras produkter, och hur skapandet av gemensamt värde kan bidra till en cirkulär värdekedja. För att undersöka frågeställningen har teorier om värdekedjor, gemensamt värdeskapande samt cirkulär ekonomi applicerats på en produkt, Clamp Tray, som säljs av det svenska småföretaget NAVET. LÄS MER

  5. 5. Hur väljer småföretag affärssystem? : En kvalitativ studie om beslutsprocessen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Jennie Anjou; Stina Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Affärssystem; småföretag; beslutsprocess;

    Sammanfattning : Titel: Hur väljer småföretag affärssystem? - En kvalitativ studie om beslutsprocessen.  Program: Ekonomprogrammet - inriktning redovisning och ekonomistyrning Nyckelord: Affärssystem, småföretag, beslutsprocess. Inledning: Alla företag i Sverige behöver enligt lag redovisa sina ekonomiska händelser. LÄS MER