Sökning: "social media finance"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden social media finance.

  1. 1. Sociala mediers påverkan på investerares riskbenägenhet : En undersökning av medierande faktorer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Fredrik Hermodsson; Viktor Gamstorp; [2023]
    Nyckelord :Behavioral finance; risk propensity; social media; cognitive dissonance; overconfidence; regret aversion; irrationality.; Beteendeekonomi; riskbenägenhet; sociala medier; kognitiv dissonans; överdrivet självförtroende; ångeraversion; irrationalitet.;

    Sammanfattning : Det senaste decenniet har användandet av sociala medier exploderat och blivit en plattformdär information och tips om aktier och investeringar delas ut. Unga personer är de störstaanvändarna av sociala medier, och tidigare studier visar att denna åldersgrupp uppvisar ettmer riskfyllt beteende på aktiemarknaden. LÄS MER

  2. 2. Sociala medier och finansmarknaden : En kvantitativ studie om hur sociala medier påverkar investeringsbeslut på den svenska finansmarknaden

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :August Bång; Joel Falk; Sebastian Bonasoni; [2023]
    Nyckelord :Stocks; behavioral finance; financial market; social media.; Aktier; beteendeekonomi; finansmarknaden; sociala medier;

    Sammanfattning : Att förvalta sina tillgångar på bästa sätt för att få så hög avkastning som möjligt är alla investerares mål. Småsparare som inte besitter kunskap kan enkelt bränna sig vid investeringar. En enkel väg är därför att kika på hur andra investerar sina pengar för att sedan göra likadant. LÄS MER

  3. 3. “Det är som gjort för att man ska köpa” : En kvalitativ studie som undersöker hur kvinnliga studenter uppfattar att opinionsledare påverkar deras klädkonsumtion

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Vendela Telles; Amanda Eliasson; [2023]
    Nyckelord :Opinion leaders; Clothing consumption; Second hand clothing; Values; Identity; Opinionsledare; Klädkonsumtion; Secondhandkläder; Värderingar; Identitet;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att skapa en djupare förståelse för hur kvinnliga studenter uppfattar att opinionsledare påverkar deras klädkonsumtion. Studien undersöker varför den utvalda målgruppen väljer att avstå från att konsumera secondhandkläder. LÄS MER

  4. 4. Yuppien — En mycket kortlivad social typ : Från väljargrupp till epokbegrepp

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Tobias Sundin; [2022]
    Nyckelord :yuppie; the 1980s; social types; historiography; classifications;

    Sammanfattning : The Yuppie, the Young Urban Professional, is a social type closely linked to the popular historical conception of the 1980s. The type is characterized as a young person working in banking, media or finance with expensive tastes in consumption and an individualistic, vapid mindset. LÄS MER

  5. 5. Ethical Use of Persuasive Technology in Financial Products and/or Services : An Investigation of what Ethical Factors Financial Institutes Need to Recognise if they Consider using Persuasive Technology in their Services and/or Products

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Marie Guldevall; [2022]
    Nyckelord :Persuasive Technology; Ethics; Ethical banking; Financial Services;

    Sammanfattning : Ethics is an important issue in persuasive technology. Previous research indicates that the application areas for persuasive technology are many with evidence for use in health, education, e-commerce, and social media, which has further led to deeper research on ethics in these areas. LÄS MER