Sökning: "sociala media filter"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden sociala media filter.

  1. 1. Ett knapptryck bort från en manipulerad verklighet : En semiotisk analys av AR- och AI-filter i fotoredigeringsappar ämnade för sociala medier

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Isa Landin; [2023]
    Nyckelord :Authenticity; filter; image manipulation; semiotic; social media.;

    Sammanfattning : In today's social media we see an increase in the use of filters, filters that can distort one's appearance and surroundings, making one wonder what is real and authentic. This essay will analyze two different apps intended for social media that use the popular automated editing tools; Augmented Reality(AR)- and Artificial Intelligence (AI), to find how easily accessible they are and whether the results seem authentic. LÄS MER

  2. 2. Designing Diverse Features to Reduce the Filter Bubble Effect on Social Media

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Ramya Kandula; [2023]
    Nyckelord :Filter bubbles; recommender systems; diversity; social media; filter bubblor; rekommenderande system; mångfald; sociala medier;

    Sammanfattning : The filter bubble effect has been an active area of research that has been explored in various contexts within social media. Research on recommender system designs within filter bubbles has received a lot of attention, mainly due to its impact on the phenomena. LÄS MER

  3. 3. Jaget utan filter : – En kvalitativ intervjustudie om självframställning på sociala medieroch vad som styr förväntningar på jaget

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sofia Axelson; Josefine Vesterlund; [2023]
    Nyckelord :BeReal; Diary Notes; Netnography; Qualitative Interviews; Self Representation; Social Media;

    Sammanfattning : This study examines whether the social media platform BeReal can change user behavior related to self-representation and expectations of oneself linked to social norms. The research is analyzed based on the theory about presentation of self in everyday life founded by sociologist Erving Goffman. LÄS MER

  4. 4. The Philosophy of Algorithmic Manipulation : Unveiling the Influence of Social Media Algorithms

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Filosofiska institutionen

    Författare :Marius Vangeli; [2023]
    Nyckelord :manipulation; algorithms; social media; filter bubble; attention; manipulation; algoritmer; sociala medier;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Rekommendationssystemet i centrum : En designstudie om hur förklaringar kan stötta reflektion kring förtroende för rekommendationssystem på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Alfvar Arvidsson; Moa Lundgren; [2023]
    Nyckelord :Recommender systems; explanations; trust; social media; Rekommendationssystem; förklaringar; förtroende; sociala medier;

    Sammanfattning : Rekommendationssystem (RS) implementeras på sociala medier för att filtrera information. RS följs av risker, som att användare endast blir exponerade för innehåll som överensstämmer med egna åsikter, vilket bland annat kan resultera i ojämlik tillgång till kritisk information. LÄS MER