Sökning: "sociala media filter"
Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden sociala media filter.
1. Ett knapptryck bort från en manipulerad verklighet : En semiotisk analys av AR- och AI-filter i fotoredigeringsappar ämnade för sociala medier
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : In today's social media we see an increase in the use of filters, filters that can distort one's appearance and surroundings, making one wonder what is real and authentic. This essay will analyze two different apps intended for social media that use the popular automated editing tools; Augmented Reality(AR)- and Artificial Intelligence (AI), to find how easily accessible they are and whether the results seem authentic. LÄS MER
2. Designing Diverse Features to Reduce the Filter Bubble Effect on Social Media
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : The filter bubble effect has been an active area of research that has been explored in various contexts within social media. Research on recommender system designs within filter bubbles has received a lot of attention, mainly due to its impact on the phenomena. LÄS MER
3. Jaget utan filter : – En kvalitativ intervjustudie om självframställning på sociala medieroch vad som styr förväntningar på jaget
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : This study examines whether the social media platform BeReal can change user behavior related to self-representation and expectations of oneself linked to social norms. The research is analyzed based on the theory about presentation of self in everyday life founded by sociologist Erving Goffman. LÄS MER
4. The Philosophy of Algorithmic Manipulation : Unveiling the Influence of Social Media Algorithms
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Filosofiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
5. Rekommendationssystemet i centrum : En designstudie om hur förklaringar kan stötta reflektion kring förtroende för rekommendationssystem på sociala medier
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologiSammanfattning : Rekommendationssystem (RS) implementeras på sociala medier för att filtrera information. RS följs av risker, som att användare endast blir exponerade för innehåll som överensstämmer med egna åsikter, vilket bland annat kan resultera i ojämlik tillgång till kritisk information. LÄS MER