Sökning: "socialpedagogiskt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden socialpedagogiskt perspektiv.

  1. 1. Fysisk aktivitet och rörelse i förskolan. : En kvalitativ analys av förskollärarnas berättelser.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Marlene Guttke; Annika Vestman; [2023]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; rörelse; undervisning; förskola.;

    Sammanfattning : WHO har gett ut riktlinjer för barn om vikten av att röra sig 180 min per dag, just för att det tydligt konstaterats att dagens barn är för mycket stillasittande. Genom att förskole pedagoger erbjuder barnen samma förutsättningar till fysiska aktiviteter så påverkar det barnen till ett mer hälsosamt liv där det stillasittande aktiviteterna minskar samt större chans att fortsätta ett aktivt vuxet liv. LÄS MER

  2. 2. "Det blir vardag på ett sätt, även om det låter galet så vänjer dom [de unga] sig ju" : En kvalitativ studie om professionellas upplevelse av ungas hantering av samhällskriser

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Erika Bertilsson; Rebecka Lundberg; [2022]
    Nyckelord :Youths; coping strategies; sence of coherence; professionals; anxiety management; societal crises; Unga; copingstrategier; KASAM; professionella; oroshantering; samhällskriser;

    Sammanfattning : Ungdomsåren är för många en påfrestande tid som förutom den fysiska och psykiska utvecklingen, innefattar individens hantering av inre såväl som yttre krav. En samhällskris, som coronapandemin och kriget i Ukraina, kan ses som en ytterligare påfrestning för unga att hantera. LÄS MER

  3. 3. Skolkuratorers upplevelser av att vara ett stöd för barn som upplevt våld i hemmet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Rebecca Jozic; Madeleine Ytterstedt; [2022]
    Nyckelord :Våld i hemmet; våld i nära relation; skolkurator; skolkuratorers perspektiv; barns utsatthet; delaktighet ;

    Sammanfattning : Barn som upplever våld i hemmet ses som ett samhällsproblem då det kan leda till negativa konsekvenser för både individ och samhälle. Det uppges finnas ett stort mörkertal kring barn som utsätts för våld i hemmet. LÄS MER

  4. 4. Inkludering, lärande, förändring och identitetsskapande. : En socialpedagogisk analys av berättelser av professionella aktörer som arbetar med ungdomar och ungdomar som använder alkohol och/eller narkotika

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Lina Olsson; Belinda Färdig; [2021]
    Nyckelord :Framgångar; hinder; bemötande; elevhälsa; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att uppnå en ökad förståelse av mellanmänsklig interaktion och maktordning som återges dels under intervjuer med gymnasieungdomar som använder alkohol och/eller narkotika, dels under intervjuer med professionella aktörer som arbetar med den kategorin av ungdomar. Syftet är dessutom att undersöka  aspekter av betydelse för dessa ungdomars inkludering, lärande, förändring och identitetsskapande i den undersökta kontexten. LÄS MER

  5. 5. Samarbetet. Samarbete mellan professionella och föräldrar till barn med funktionsnedsättningar inom korttidsverksamhet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Buconjic Denisa; [2021]
    Nyckelord :Samarbete;

    Sammanfattning : Författare 1/Buconjic, D. Samarbetet. Samarbete mellan professionella och föräldrar till barn med funktionsnedsättningar inom korttidsverksamhet.  Examensarbete i Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap. LÄS MER