Sökning: "sociokulturellt pe"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden sociokulturellt pe.
1. Idrottslärares uppfattningar om arbetet med språklig stöttning i ämnet idrott och hälsa för elever med svenska som andraspråk
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : I denna studie har jag undersökt hur några högstadielärare i ämnet idrott och hälsa upplever behovet av språklig stöttning i ämnet, och vilka tillvägagångssätt lärarna uttrycker att de tillämpar i arbetet med språklig stöttning i idrottsundervisningen med ett primärt fokus på andraspråkselever. Studien genomfördes i form av en intervjustudie där åtta idrottslärare utspridda i tre olika regioner har intervjuats. LÄS MER
2. Högstadieelevers attityder och uppfattningar om lärmiljön inom ämnet idrott och hälsa : En kvalitativ studie ur ett sociokulturellt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : The goal for physical education (PE) is for all young people to learn to value a physically active life. Young people enjoy PE, yet there are those who lack motivation in PE. According to previous studies there is a lack of research about the learning environment in PE and how it affects students’ motivation and sense of meaningfulness. LÄS MER
3. Simning för nyanlända : En intervjustudie med fokus på idrottsläraresperspektiv
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Detta arbete handlar om idrottslärare som undervisar nyanlända i simning. Syfte och frågeställningar: Studien syftar till att undersöka de problem som idrottslärare möter i simundervisningen med nyanlända och hur de hanterar dessa problem. LÄS MER
4. ”Så får dom 60 minuter i simhallen och det var årets simundervisning det.” : en intervjustudie om hur lärare i idrott och hälsa arbetar med simundervisning i grundskolan.
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka hur lärare idrott och hälsa arbetar med simundervisning i grundskolan. Hur bedrivs simundervisningen av lärare? Bedriver undersökta kommun någon form av simundervisning för grundskoleelevernaenligt lärarna? Vad ska eleverna lära sig genom simundervisning enligt lärarna? Metod Fyra öppna intervjuer genomfördes med lärare som arbetar med idrott och hälsa för årskurs F-6. LÄS MER
5. IKT på fritidshem - En kvalitativ studie om hur lärare i fritidshem arbetar med IKT-aktiviteter
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : AbstractDenna empiriska studie avser hur IKT (Informations- och kommunikationsteknologi) användsinom det fritidspedagogiska fältet utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Utgångspunkten är attvi intervjuare/observatörer vill undersöka hur man på olika sätt kan arbeta med IKT –aktiviteter, och att allt beror på de olika förutsättningarna som de besökta verksamheterna har. LÄS MER