Sökning: "sociologiska perspektiv strategier"

Visar resultat 6 - 10 av 49 uppsatser innehållade orden sociologiska perspektiv strategier.

  1. 6. Svenskt lantbruk i omställning : En kvalitativ studie om hur svenska lantbrukare upplevs ha påverkats av Sveriges miljöpolitik, höga driftkostnader och statligt agerande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Mathias Nilsson; Zaur Merzjoev; [2022]
    Nyckelord :environment; politics; operating costs; farmers; farming; conditions; risk society; risk-awareness; reflexivity; alienation; lifeform; state; government.; miljöpolitik; driftkostnader; lantbrukare; levnadsvillkor; risksamhälle; riskmedvetenhet; reflexivitet; alienation; livsform; staten.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att få en ökad förståelse för hur Sveriges miljöpolitik, höga driftkostnader och statligt agerande upplevs ha påverkat småskaliga lantbrukare i Sverige och deras levnadsvillkor. För att undersöka problematiken valdes åtta lantbrukare ut för att delta i semi-strukturerade intervjuer, där de fick uttrycka sina egna perspektiv och uppfattningar om lantbrukaryrket i förhållande till miljöpolitiska strategier och rekordhöga driftkostnader i lantbrukarbranschen. LÄS MER

  2. 7. Kommunala jämställdhetsplaner inom Stockholms län : En kritisk diskursanalys

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Hedda Johannesson Grenlöv; [2022]
    Nyckelord :Jämställdhet; jämställdhetsplan; diskurs; kritisk diskursanalys; policydokument; maktstruktur;

    Sammanfattning : Sverige anses i ett globalt perspektiv vara ett jämställt land. Arbetet med jämställdhet har länge genomsyrat kommunala arbetsplatser och strategier har utvecklats i syfte för att uppnå de nationella jämställdhetsmål som har instiftats av regeringen. LÄS MER

  3. 8. För att möta omvärldens krav: Institutionell påverkan på kompetens och kompetensutveckling

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ida Renström; [2022]
    Nyckelord :Kompetens; Kompetensutveckling; HRD; Institutionell omvärld; Covid-19; Coronapandemin;

    Sammanfattning : Olika politiska, ekonomiska och teknologiska förändringar i omvärlden ställer konstant krav på organisationer att utvecklas. Detta spetsades till i och med den globala pandemin, till följd av utbrottet av Covid-19, år 2020. Konsekvenserna av pandemin kan tydas på många plan: i hälsosektorn, ekonomin, på arbetsmarknaden och så vidare. LÄS MER

  4. 9. Adoptivföräldrars hantering av rasism : Om utmaningen att hantera frågor kring rasism och ge barnen verktyg och strategier

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Elina Edler; [2022]
    Nyckelord :Adoptivföräldrar; rasism; strategier för hantering;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka adoptivföräldrars upplevelse av rasism som deras barn kan tänkas möta eller komma att möta i framtiden. Barn socialiseras främst av sina föräldrar, och något som utomeuropeiskt adopterade barn kan behöva lära sig är strategier för att förstå och hantera rasism. LÄS MER

  5. 10. Medierad mobbning : Åttondeklassares gestaltning av mobbning under medierade livsvillkor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emil Vilgot Wallin; [2021]
    Nyckelord :medialisering; mobbning; noveller; pedagogik; sociala medier; kultursociologi;

    Sammanfattning : I denna uppsats presenteras en kultursociologisk analys av åttondeklassares noveller på temat medierad mobbning, ett begrepp som konstruerats i för studiens syfte: att undersöka mobbning under medierade livsvillkor för barn  och ungdomar. Mot bakgrunden av en tvärdisciplinär genomgång av psykologiska, pedagogiska, sociologiska och medie- och informationsvetenskapliga perspektiv och dess brister så föreslår detta arbete en utgångspunkt, tillika ett metodologiskt bidrag där elever själva får gestalta medierad mobbning genom novellförfattande, en socialpedagogisk approach som bygger på reflektioner kring den kvalitativa intervjun som metod, tillsammans med forskning som använder sig av reader-response. LÄS MER