Sökning: "specialpedagogisk undervisning"
Visar resultat 26 - 30 av 140 uppsatser innehållade orden specialpedagogisk undervisning.
26. Specialpedagogiska perspektiv på trygghet och studiero : Pedagogers, specialpedagogers och rektorers uppfattningar och erfarenheter kring 2022 års ändringar i Skollagens 5 kapitel
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Att som elev kunna tillägna sig skolans undervisning bygger på en upplevelse av trygghet och studiero. Denna studies fokus var att utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv beskriva och analysera de ändringar gällande Skollagen (SFS 2010:800) 5 kap. som infördes den 1 augusti 2022 gällande trygghet och studiero kopplat till särskilt stöd. LÄS MER
27. Elever med läs- och skrivsvårigheters röster och pedagogers erfarenheter av specialpedagogisk undervisning
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Att vara lärare idag är ett svårt och mångfacetterat uppdrag. Det finns ett ökat krav på ett inkluderande förhållningssätt och att anpassa undervisningen efter alla elevers behov och förutsättningar. LÄS MER
28. Speciallärares uppfattningar om arbetet med särskilt undervisningsbehov i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Varje skola får utforma sitt specialpedagogiska stöd och det får konsekvenserna att det organiseras på olika sätt, att insatserna varierar och att tillfället när stödet sätts in varierar. Det innebär att speciallärare ofta är ensamma i sitt uppdrag. LÄS MER
29. Röster från elever med NPF om vad som är viktigt i skolan : Meningsfullt eller makear inte nån sense En kvalitativ studie ur ett elevperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Henriksson Utas, Anna & Lindvall Malin (2022). Röster från elever med NPF om vad som är viktigt i skolan - Meningsfullt eller makear inte nån sense. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90hp. LÄS MER
30. "Det som är bra med digitalisering är att alla barn kan vara delaktiga på olika nivåer" : En studie utifrån specialpedagogisk didaktik om hur digitala verktyg kan användas i förskolans undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Studien är en fristående del av ett ULF-projekt på Örebro Universitet där digitala verktyg undersökts tillsammans med estetiska uttryckssätt i förskolans undervisning. Den här studien har ett specialpedagogiskt fokus och tittar på undervisningens modellering utifrån en specialpedagogisk didaktik med begreppen flerstämmighet, takt och otakt. LÄS MER