Sökning: "språk i olika miljöer"

Visar resultat 11 - 15 av 77 uppsatser innehållade orden språk i olika miljöer.

  1. 11. Alternativ och kompletterande kommunikation : med fokus på flerspråkiga barn i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lovisa Svenaeus; Filippa Ohlsson; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; AKK; scaffolding; proximal utvecklingszon;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med alternativoch kompletterande kommunikation (AKK) med fokus på flerspråkighet. Studien utgår frånett sociokulturellt perspektiv, där begreppen scaffolding och proximal utvecklingszon ärcentrala. LÄS MER

  2. 12. Förskollärares språkfrämjande arbete : En kvantitativ studie om vilka språkfrämjande metoder och verktyg som används av förskollärare i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ingrid Alfredsson; Emma Magnusson; [2022]
    Nyckelord :Appropiering; förskollärare; mediering; proximal utvecklingszon; scaffolding; sociokulturell teori; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka i vilken omfattning språkfrämjande metoder och verktyg användes av förskollärare i förskolan för att stödja barns språkutveckling vilket undersöktes utifrån ett sociokulturellt perspektiv. För att söka svar på studiens syfte tillämpades en kvantitativ forskningsansats där en webbenkät riktad till förskollärare användes som metod. LÄS MER

  3. 13. Förskolans literacymiljö ur ett flerspråkigt perspektiv : En studie kring tillgänglighet av artefakter samt förskollärares syn på scaffolding i literacy

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sandra R Källberg; Lisa Wiksten; [2022]
    Nyckelord :Literacy; läsutveckling; skriftspråksutveckling; artefakter; flerspråkighet; scaffolding;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap kring förskollärares resonemang om hur scaffolding används för att främja barns literacyutveckling ur ett flerspråkigt perspektiv, samt undersöka tillgängligheten av literacyartefakter på förskolor som stimulerar barns literacyutveckling. I studien intervjuades fyra förskollärare och observationer av avdelningarnas miljöer dokumenteras via fotografier. LÄS MER

  4. 14. Miljön som aktiv agent : En posthumanistisk studie om barns språk- och kommunikationsutveckling

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Susanna Holmberg; Emelie Lindholm; [2022]
    Nyckelord :Educational environments; Posthumanist theory; Language-promoting materials; Language-promoting environments; Walkning interview; Pedagogiska miljöer; Posthumanistisk teori; Språkfrämjande material; Språkfrämjande miljöer; Turistguidning;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att synliggöra pedagogiska miljöers möjligheter att främja alla barns språk- och kommunikationsutveckling. Studien genomfördes på två förskolor på olika orter där respondenterna var förskollärare. Som datainsamlingsmetod valdes turistguidning. LÄS MER

  5. 15. Det här är jag, här hör jag hemma : De samiska förskolornas roll för barns språkanvändning, kulturtillhörighet och identitetsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Saga Sunna; Malin Hedman; [2022]
    Nyckelord :samisk förskola; samiskt språk; samiska språkvarieteter; samisk kultur; identitetsskapande.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att tolka och förstå utvalda pedagogers arbete med det samiska språket och den samiska kulturen på samiska förskolor eller samiskt inriktade avdelningar inom förvaltningskommuner. Den första forskningsfrågan utgår från pedagogernas beskrivning av deras arbete med det samiska språket och den samiska kulturen, den andra frågeställningen handlar om vilka resurser, stöd och utmaningar pedagogerna möter i utformandet av denna undervisning. LÄS MER