Sökning: "språk och meningsbyggnad"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden språk och meningsbyggnad.

  1. 1. Högläsning - för barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Erika Axelsson; Alaa Elshebeny; [2023]
    Nyckelord :Förskola; språkutveckling; högläsning; pedagoger; barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka pedagogers uppfattningar och erfarenheter kring högläsning i samband med barns språkutveckling. Studien genomfördes med hjälp av semistrukturerade gruppintervjuer på två förskolor i Sverige, där deltagarna arbetade på olika avdelningar. LÄS MER

  2. 2. Hur påverkar Google translate texten? : En studie av hur Google translate som hjälpmedel påverkar textens kvalitet när SVA-elever på nybörjarnivå skriver

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Hans Repo; [2021]
    Nyckelord :google translate; SVA; svenska som andraspråk; textuella kvaliteter;

    Sammanfattning : I studien undersöktes hur elever som undervisas i svenska som andraspråk (SVA) på nybörjar­nivå i grundskolans senare del skrev texter med hjälp av Google translate (GT). Frågeställ­ningen var hur GT som hjälpmedel vid skrivuppgifter påverkade texternas olika kvaliteter jäm­fört med en text skriven utan hjälpmedel. LÄS MER

  3. 3. Ett förslag på hur föräldraskattningsinstrumentet SCDI-III kan valideras : en pilotstudie

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Emma Lundö; Sara Norrman; [2021]
    Nyckelord :SCDI-III; guardians; preschool teacher; report; pilot study; test.; SCDI-III; vårdnadshavare; förskolepedagoger; skattning; pilotstudie; test.;

    Sammanfattning : I denna studie ett förslag till validering av föräldraskattningsformuläret SCDI-III baserad på en genomförd pilotstudie. Studiens syfte är att undersöka hur väl föräldrars och förskolepedagogers skattning av deltagande barns språkförmåga med skattningsinstrumentet SCDI-III överensstämmer med resultaten av ett test som studieförfattarna utformade. LÄS MER

  4. 4. Skrivutveckling under gymnasietiden : En komparativ undersökning av meningsbyggnad i elevtexter från Svenska 1 och Svenska 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Clara Svahn; [2018]
    Nyckelord :skrivutveckling; gymnasiet; svenska 1; svenska 3; betyg; meningsbyggnad;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks meningsbyggnad i elevtexter. Ett första syfte är att undersöka skrivutvecklingen under gymnasietiden vilket görs genom en jämförelse av meningsbyggnaden i texter skrivna inom ramen för Svenska 1 och Svenska 3. Ett andra syfte är att relatera meningsbyggnaden till texternas betyg. LÄS MER

  5. 5. Klart och tydligt? : En studie av textkommunikation från vårdenhet till patient

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hanna Lundberg; [2017]
    Nyckelord :Kommunikation; patientkallelser; mottagaranpassning; klarspråk;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att granska patientinformation från mottagningar och avdelningar vid Enköpings lasarett för att se huruvida kommunikationen från vårdgivare till patient är vårdad, enkel och begriplig. För att uppnå ett resultat analyseras innehåll, språk och grafisk form i tio autentiska patientkallelser. LÄS MER