Sökning: "språket och leken"
Visar resultat 11 - 15 av 129 uppsatser innehållade orden språket och leken.
11. Lekens betydelse för barns utveckling och lärande i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares arbete med att främja barns språkutveckling genom leken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärares arbete med lek som ett sätt att främja barns utveckling och lärande, och speciellt barns språkliga utveckling, utifrån ett sociokulturellt perspektiv. För att söka svar på studiens syfte utförde vi en kvalitativ forskningsansats baserad på semistrukturerade intervjuer med förskollärare. LÄS MER
12. Hur stimulerar förskollärare barnens språkutveckling i förskolan?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare förhåller sig till språkutveckling. Studien undersöker hur förskollärare stimulerar barnen i deras språkutveckling och vilka medel och redskap som förskollärarna använder sig av. LÄS MER
13. "Möjligheter är ju vårt ansvar att ge dem" : En socialkonstruktivistisk studie om förskollärares beskrivningar av arbetet med barns delaktighet i barninitierad lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare beskriver barns möjligheter till delaktighet i barninitierad lek. De frågeställningar studien utgår från är: Vilka faktorer beskriver förskollärare har betydelse för barns möjligheter till delaktighet i barninitierad lek? samt Hur beskriver förskollärare arbetet med att skapa förutsättningar för barns möjlighet till delaktighet i barninitierad lek? Språket och sociala sammanhang är centrala utgångspunkter i arbetet. LÄS MER
14. Vi kan ju rösta demokratiskt eller så kan vi tolka deras intressen : En studie om förskollärarens arbetssätt för att ge toddlare inflytande i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Vikten av barns inflytande lyfts bland annat i barnkonventionen och svenska styrdokument för skolan och förskolan. Tidigare forskning har visat att det är av stor vikt att pedagogerna är aktiva och närvarande samt ställer öppna frågor och ger toddlarna valmöjligheter. LÄS MER
15. "Det är ju ett språkutvecklande arbetssätt vi har!" : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares beskrivningar kring språkutvecklande arbetssätt med de yngre barnen.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om vilka arbetssätt förskollärare uppger att de använder för att främja de yngre barnens språkutveckling i förskolan. Det som ligger till grund till uppstarten av denna studie är intresset för barns språkutveckling och hur förskollärare med hjälp av olika redskap, strategier och förhållningssätt till leken kan främja språket. LÄS MER