Sökning: "språklig stöttning"

Visar resultat 16 - 20 av 85 uppsatser innehållade orden språklig stöttning.

  1. 16. Utmaningar och möjligheter vid undervisning av andraspråkselever : – en komparativ studie av Lpo94 och Lgr22utifrån ämnet svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Hofström; [2022]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; Lpo94; Lgr22; andraspråk; språkutveckling; språkinlärning; språkbehärskning;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar två läroplaner, Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet 1994 och Läroplanen för grundskolan 2022 utifrån ämnet svenska som andraspråk. Syftet med föreliggande studie är att synliggöra och undersöka skillnader och likheter mellan läroplanerna i ämnet svenska som andraspråk, med fokus på deras sätt att uttrycka sig om språkinlärning och förväntad språkbehärskning. LÄS MER

  2. 17. Hur integrerar modersmålsläraren skönlitteratur i sinmodersmålsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Remaa Alwair; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att fördjupa kunskapen om hur modersmålslärare i sin undervisning förhåller sig till skönlitteratur, vilka didaktiska val de gör i fråga om skönlitteratur och hur de använder sig av olika skönlitterära genrer i språkutvecklande syfte utifrån elevers olika behov.För att genomföra studien har jag använt mig av kvalitativa intervjuer med elva arabiska modersmålslärare från olika bakgrunder och dialekter. LÄS MER

  3. 18. "Det handlar om begreppen" : -lärares arbete med läsförståelse i de naturorienterande ämnena på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Johanna Pålsson; Linn Marita Johansen; [2022]
    Nyckelord :läsförståelsestrategier; mellanstadiet; naturorienterande ämnen; speciallärare; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Nedanstående kvalitativa studie handlar om hur lärare på mellanstadiet uppfattar sitt arbete med text och läsning i de naturorienterande ämnena med fokus på elever i behov av anpassningar och särskilt stöd. Syftet med arbetet är att bidra med kunskap om några mellanstadielärares uppfattningar om språkutvecklande undervisning med fokus på text i de naturorienterande ämnena och hur lärarna anpassar textarbete utifrån elevers behov av anpassningar och särskilt stöd i NO- undervisningen. LÄS MER

  4. 19. “Förskolläraren som språklig förebild för flerspråkiga barn” : “Stöttning och utmaning från dag ett”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Christina Aldeman; Natalia Spiridonova; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkiga barn; vardagliga aktiviteter; stöttning; utmaning; modersmål; dialog; barns erfarenheter och intressen.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra förskollärares språkutvecklande arbetssätt med flerspråkiga barn i vardagliga aktiviteter. Syftet besvarades genom två frågeställningar kopplat till hur förskollärare stöttar och utmanar de flerspråkiga barnen i svenska samt hur barns modersmål tas tillvara. LÄS MER

  5. 20. Språkutvecklande arbetssätt i SO-undervisning

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Felix Lundgren; Robert Persson; [2022]
    Nyckelord :Language development; flerspråkighet; språklig sårbarhet; stöttning; språkutveckling; språkutvecklande arbetsmetoder; språkutvecklande SO-undervisning; undervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this systematic review is to compile earlier research regarding how teachers work in language development. Our goal has been to find research that touches on the area from several perspectives. LÄS MER