Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 33 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. Undervisa ord eller undervisas av ord : Om att lära ut och lära in vokabulär i engelska som främmande språk

    Magister-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation; Filosofiska fakulteten

    Författare :Kristina Tengelin; [2012]
    Nyckelord :Vokabulär; språkinlärning; explicit lärande; implicit lärande; incidental learning; språkundervisning;

    Sammanfattning : Ord utgör basen för språk och kommunikation. Utan kunskap i ett språks vokabulär begränsas möjligheterna till framgångsrik kommunikation avsevärt. Emellertid är det en ansträngande syssla och ett mycket tidskrävande arbete att lära sig nya ord. LÄS MER

  2. 22. Språkängslan i främmandespråksklassrummet: En litteraturstudie om språkängslan i kommunikativ språkundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kultur och kommunikation; Filosofiska fakulteten

    Författare :Linn Olsen; [2012]
    Nyckelord :language anxiety; foreign language learning; communicative language teaching; språkängslan; främmandespråksinlärning; kommunikativ språkundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att se vad forskningen om språkängslan säger om vad språklärare kan göra för att skapa en låg nivå av ängslan och därmed ett bättre klimat för språkinlärning i ett kommunikativt klassrum. Uppsatsen är forskningskonsumerande och bygger på tidigare forskning om språkängslan i främmandespråksinlärning. LÄS MER

  3. 23. Språkutvecklade andraspråksundervisning : -med ämnesintegrerat arbetsätt

    Master-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Miro Shinda; [2011]
    Nyckelord :Ämnesintegrerad undervisning; svenska som andraspråk; andraspråkselever;

    Sammanfattning :   Examensarbete på avancerad nivå 15 högskolepoäng Sammanfattning --------------------------------------------------------------------------------------------------------- Författare: Shinda Miro                                                                                      År: 2010 Titel: Språkutvecklande andraspråksundervisning                                      Antal sidor: 25 -med ämnesintegrerat arbetsätt --------------------------------------------------------------------------------------------------------- Studiens syfte var att undersöka lärarnas förhållningssätt till ämnesintegrerad undervisning samt hur de ansåg att detta arbetsätt bidrar till att andraspråkselever uppnår målen i undervisningen, sedan jämfördes traditionell språkundervisning och ämnesintegrerad undervisning och där var syftet att undersöka vilket av dessa arbetsätt mest bidrar till fackspråkutveckling. Den metod som användes i denna studie var en kvalitativ metod som bestod av sex djupintervjuer med sex olika lärarna i svenska som andraspråk. LÄS MER

  4. 24. Franskläraren, kulturbegreppet och kursplanen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amalia Thewaini Winnerhed; [2011]
    Nyckelord :Kultur; kursplan; fransklärare; språkundervisning; grundskolans senare år;

    Sammanfattning : Denna intervju- och textanalysstudie undersöker tankar om begreppet kultur hos fransklärare samt framställningen av begreppet kultur i kursplanen i moderna språk från 2011 ur Läroplan för grundskolan, förskoleklass och fritidshemmet (Lgr 11). Dessa två analyser jämförs sedan sinsemellan och med den analys som Tornberg (2000) har gjort av kursplanen för moderna språk från 2000 i anslutning till Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94). LÄS MER

  5. 25. Tolkning och didaktisering av kulturella begrepp inom undervisning i italienska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Lina Andersson; [2009]
    Nyckelord :interkulturalitet; interkulturelll kompetens; italienska; kultur; kulturella begrepp;

    Sammanfattning : Uppsatsens undersökning baseras på kvalitativa intervjuer med fem verksamma gymnasielärare i italienska. Syftet med uppsatsen är att dokumentera och analysera hur lärare i italienska tolkar och didaktiserar kring kulturella begrepp i skolans styrdokument samt att jämföra hur lärarna ser på sambandet mellan språk och kultur i förhållande till styrdokumentens utgångspunkter. LÄS MER