Avancerad sökning

Visar resultat 11 - 15 av 33 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 11. Språkinlärning för elever med svenska som andraspråk- ett klassrum för alla? : En kvalitativ studie om flerspråkiga elevers språkundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Alva Thelin; Adina Ademoski; [2021]
    Nyckelord :Språkinlärning; flerspråkighet; elever med svenska som andraspråk; interaktion; inkludering och undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare arbetar med elever med andraspråksutveckling. Vi har valt att göra en kvalitativt inriktad studie där två grundskolelärare och två svenska som andraspråkslärare intervjuas. Det insamlade materialet tolkas med hjälp av kategorikoder. LÄS MER

  2. 12. Lärarna, låtarna och lusten : Om didaktiska musikaktiviteter i spanskundervisningen

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Manuel Vidal; [2019]
    Nyckelord :Språkdidaktik; motivation; kultur; musik; sång; språk; språkundervisning; språkinlärning; spanska; moderna språk;

    Sammanfattning : En undersökning av hur lärare i spanska, åk 6-9 och gymnasiet, använder musik i sin undervisning, vilka dessa aktiviteter är och syftet med dem. Studien visar att musik och sång bl.a är gynnsam för att undervisa kultur och att musikaktiviteter har motiverande effekter.  . LÄS MER

  3. 13. ”Att stötta språket handlar mycket om kreativitet” : En kvalitativ studie om hur förskollärare använder estetiska uttrycksformer för att främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Brännström Elin; Johansson Jessica; [2019]
    Nyckelord :estetiska uttrycksformer; förskola; meningsskapande; språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ undersökning av hur förskollärare arbetar med att främja barns språkutveckling, samt hur och om förskollärarna tar hjälp av estetiska uttrycksformer i förskolans språkundervisning. I studien utgår vi från det socio­kulturella perspektivet och dess teorier om barns språkutveckling i det sociala sam­spelet. LÄS MER

  4. 14. SPRÅKUNDERVISNINGENS KULTURELLA KOLLISIONER En studie om undervisning i japanska

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Yukiko Shimizu; [2018-08-25]
    Nyckelord :kulturella kollisioner; normer; socialkonstruktivism; diskursanalys; kritiskpedagogik; problem-based learning;

    Sammanfattning : Syfte: De här studien behandlar frågor om kultur i språkundervisning. Specifikt studeras lärares upplevelser av sitt arbete med undervisning i japanska och de kollisioner, svårigheter de stöter på, och metoder de använder sig av. LÄS MER

  5. 15. Från stödåtgärd till språkundervisning, en textanalys av kursplaner i modersmål från Lgr 69 till Lgr 11

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Kristin Dahlström; [2018-02-02]
    Nyckelord :andraspråkselever; identitetsutveckling; kultur; kulturell bakgrund; kursplan; kursplansanalys; modersmål; modersmålsundervisning; språkforskning; språkutveckling; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Sedan början av 1970-talet har modersmålsundervisning erbjudits till elever med annat modersmål än svenska och har sedan dess varit ett ämne under diskussion kring dess vara eller icke vara. Frågan om varför elever med annat modersmål än svenska ska undervisas i sitt modersmål går att härledas till dels forskning men också till ämnets kursplan och offentliga publikationer från regeringen. LÄS MER