Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. SPRÅKA PÅ SLÖJDISKA : Kvalitativ studie om multimodal språkutveckling inom slöjdämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :de Jesus Wang Soondely; Sanna Haverinen; [2024]
    Nyckelord :språkutveckling; slöjddidaktik; språkinriktad undervisning; multimodal kommunikation; slöjdiska;

    Sammanfattning : Examensarbetet Språka på slöjdiska adresserar bristen på forskning inom slöjdlärares språkutvecklande arbete och strävar efter att belysa kopplingen mellan språk och slöjdpraktik för att stötta elevers språkutveckling och lärande. Syftet med studien är att öka kunskap om hur man kan arbeta språkutvecklande inom slöjdämnet. LÄS MER

  2. 2. FÖRSTÅR NI, ELLER? : En kvalitativ studie om slöjdlärarens arbetssätt med elever med utländsk bakgrund och elevers förståelse av slöjdens innehåll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Nihal Löfstrand; [2020]
    Nyckelord :Språkutveckling; slöjdundervisning; invandrarelever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studien var att redovisa slöjdlärarens arbetssätt med elever med utländsk bakgrund och uppfattningar hos elever som har utländsk bakgrund om slöjdens innehåll och bedömning av undervisning. Frågeställningarna var: Vilket arbetssätt använder slöjdlärarna när det gäller arbete med elever med utländsk bakgrund? Hur mycket av slöjdämnets innehåll och bedömning förstår elever med utländsk bakgrund? Vilket stöd ges till elever med utländsk bakgrund i slöjd? Den metodiska ansatsen var kvalitativ och kvalitativa intervjuer användes som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  3. 3. Lära språket via handen : Fyra slöjdlärares erfarenheter av språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Marie Rutgersson; [2017]
    Nyckelord :Slöjd; Nyanlända elever; Svenska som andra språk; sociokulturell teori; Piaget; V ygotskij.;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte har varit att utveckla kunskapen om hur slöjdlärare gör för att hjälpa framförallt nyanlända elever med deras språkutveckling. Jag använde kvalitativa halvstrukturerade intervjuer med fyra slöjdlärare som har ett stort engagemang i nyanlända elever och deras kunskapsutveckling. LÄS MER

  4. 4. Att utveckla språk i ämnet slöjd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anders Wijk; [2016]
    Nyckelord :Artefakter; kommunikation; lärande; slöjd; språk; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var för det första att undersöka om slöjdlärare medvetet planerade sin undervisning för att stödja elevers språkutveckling enligt läroplanens kursplan och riktlinjer. För det andra var det att undersöka om och hur de upplever att de utvecklar elevernas språk. LÄS MER

  5. 5. Nyanlända i slöjden : En studie om slöjdlärares arbete med nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Marcus Halse; [2016]
    Nyckelord :Nyanlända elever; slöjd; språkinlärning; förberedelseklass; direktplacering;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks hur nyanlända elever introduceras i den svenska skolan med inriktning mot slöjden. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur slöjdlärare upplever sin undervisning med nyanlända elever, hur de upplever språkutvecklingen och om de arbetar med inkludering av nyanlända elever i slöjdgrupperna. LÄS MER