Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 115 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Spelet bakom orden : En kvantitativ analys av könsskillnader i fotbollsintervjuer

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Klara Mörtel; [2024]
    Nyckelord :gender differences; sports journalism; media representation; football interviews; equality.; könsskillnader; sportjournalistik; medierepresentation; fotbollsintervjuer; jämställdhet.;

    Sammanfattning : I denna c-uppsats utforskas den könsrelaterade dynamiken i medierapportering av svensk fotboll. Studien analyserar videointervjuer från Herrallsvenskan och Damallsvenskan för att avslöja eventuella könsskillnader i sportjournalistik och dess inverkan på samhälleliga normer och värderingar. LÄS MER

  2. 2. Pojkar som vill leka med dockor, vad händer med dem? : En kvalitativ studie om hur pedagoger och rektorer, utifrån ett jämställdhetsperspektiv, resonerar kring den pedagogiska miljön och planerar inköp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Stina Böttcher; Hedda Brixmark; [2024]
    Nyckelord :Genus; Jämställdhet; Könsmönster; Leksaker; Pedagogisk miljö; Könade och könsneutrala leksaker; Könsneutralt; Könat; Förskola;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur några förskollärare och rektorer resonerar kring vilka material och leksaker som ska erbjudas barn i den pedagogiska miljön och hur inköp planeras utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Dessutom undersöks vilka utmaningar som kan finnas i att skapa en jämställd miljö. Tre förskolor deltar i studien. LÄS MER

  3. 3. ”Det är inte fel att ha klänning som kille.” : En kvalitativ studie kring förskollärares uppfattningar om genus ur ett normkritiskt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Cassandra Svedlund; Märtha Tjernström Steiner; [2023]
    Nyckelord :Förhållningssätt; genus; socialt kön; makt; normer och normkritiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Arbetets syfte är att synliggöra genusperspektivet och dess påverkan på pedagogiken i förskolan. Tidigare forskning har visat att genus i förskolan kan vara svårt att definiera. Den visar även en vag kunskap om läroplanen vilket kan anses ge sämre kvalitet för förskolans arbete mot genusmedvetenhet. LÄS MER

  4. 4. Hur juridik och samhälle samspelar för att producera bilden av offer och gärningsmän i våldtäktsmål

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Alexandra Söderberg; [2023]
    Nyckelord :Straffrätt; Criminal law; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöker jag hur tingsrätter producerar positionerna offer och gärningsperson i våldtäktsmål. Mitt huvudsakliga fokus är att undersöka hur språket förmedlar verkligheten, och hur juridik och samhälle samspelar. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers motiveringar till arbetsområden inom teknik-undervisningen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Nathalie Strid; [2023]
    Nyckelord :Technology teaching; preschool; knowledge emphases; gender aspects; Teknikundervisning; förskola; kunskapsemfaser; genusaspekter;

    Sammanfattning : Syftet med denna intervjustudie är att bidra med kunskap om på vilka grunder pedagoger väljer sina fokusområden i teknikundervisningen. Syftet är även att belysa variationer i pedagogernas teknikkunskaper och uppfattningar av genusaspekter i teknikundervisningen. LÄS MER