Sökning: "bild och svensson"

Visar resultat 1 - 5 av 234 uppsatser innehållade orden bild och svensson.

  1. 1. Vilka attityder till handskrift finns i en lärargrupp? : Intervjuer av lärare i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Per-Johan Svensson; [2024]
    Nyckelord :Analogt skrivande; digitalt skrivande; digitala verktyg; handskrift; skriva för hand; tangentbordsskrivning;

    Sammanfattning : Elever i dagens skola skriver allt mindre för hand i takt med att de digitala verktygen sedan 1980-talet gjorde sitt intåg och meningarna går isär om hur detta påverkar elevernas utveckling. En del menar att skrivandet kräver visuella och taktila stimuli som sker i kontakt med penna och papper för få den bästa läs- och skrivutvecklingen. LÄS MER

  2. 2. “Jag för en envis kamp mot mandalas och färgläggningsbilder”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Fanny Sundin; Linnéa Svensson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Bildskapande; fritidshem; diskurs; kritisk diskursanalys; estetiska lärprocesser; Lindströms modell; meningsskapande; lärande om bild; bild;

    Sammanfattning : Bildskapande är ett eftersatt forskningsområde, inte minst inom fritidshemmet. I tidigare forskning framkommer det att bildskapandets processer är svåra att mäta och prioriteras ofta bort. LÄS MER

  3. 3. Variationer i estetiskt lyssnande : nio gymnasieelevers verkliggörande av Wéi biān sān jué

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Kristofer Svensson; [2023]
    Nyckelord :estetiskt lyssnande; fenomenografi; gǔqín; lyssningsmodus; musikupplevelseanalys;

    Sammanfattning : Utifrån syftet att undersöka de variationer som finns i hur gymnasieelever lyssnar på musik presenterar detta arbete analyser av de beskrivningar som nio gymnasieelever gör av sina lyssningsupplevelser av qínstycket Wéi biān sān jué. Analyserna sker utifrån en syn på estetiska (icke-analytiska) lyssningsmodus som icke-dualistiska–något som lyssnare stämmer sig till och verkliggör snarare än lyssnar på. LÄS MER

  4. 4. ”…jag anhöll att ej komma i fråga - i anseende till hög ålder och oförmåga” : Gullereddagboken 1871–1930: en mångsysslares ord om byn och omvärlden.

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Andreas Svensson; [2023]
    Nyckelord :bondedagbok; bondedagböcker; socialhistoria; självsyn; gullered; gullereddagboken;

    Sammanfattning : När skrivkunnigheten ökade under 1800-talet började fler och fler bönder föra dagbok. Primärt nedtecknades de sitt dagsverke, väder och vad annat som skedde på deras gårdar. LÄS MER

  5. 5. Bostadsgården som ekologisk och social arena : Ett gestaltande projekt om implementering av gröna element och sociala mötesplatser på bostadsgården

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Matilda Svensson; Sofie Sköld; [2023]
    Nyckelord :fysisk planering; ekologisk hållbarhet; social hållbarhet; ekosystemtjänster; sociala mötesplatser; bostadsgård;

    Sammanfattning : Flera av de höghusområden som byggdes under miljonprogrammet har kritiserats för sin bristfälliga utformning och närapå bortglömda utemiljöer. Flera av gårdarna saknar sociala mötesplatser anpassade för de människor som bor i områdena idag, vilket minskar möjligheten till social interaktion mellan de boende. LÄS MER