Sökning: "stilistiska drag"

Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade orden stilistiska drag.

  1. 11. ”Kavaljerer och bröder! Hafven I glömt, hvilka I ären?” : En analys av stilen i tre romaner av Selma Lagerlöf

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Jotic; [2015]
    Nyckelord :En herrgårdssägen; Gösta Berglings saga; Kejsarn av Portugallien; Selma Lagerlöf; språk; stil;

    Sammanfattning : Föreliggande undersökning analyserar ett urval stil- och språkliga drag i tre av Selma Lagerlöfs romaner: Gösta Berglings saga (1891), En herrgårdssägen (1899) och Kejsarn av Portugallien (1914). Analysen är av stilistisk karaktär och har avsett att visa eventuella likheter och skillnader mellan de tre romanerna. LÄS MER

  2. 12. Genom odöda stilar och transformerade masker : Populärkulturell återanvändning av Goyas och Fuselis konst i nyadaptionen av slasherfilmen Terror på Elm Street

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Tobias Bjerre; [2015]
    Nyckelord :Slasher; romanticism; gothic; horror; Goya; Fuseli; A Nightmare on Elm Street; nightmares; intertextuality; transmediation; intermediality; self-reference; gothic novel; Slasher; romantik; gotik; skräck; Goya; Fuseli; Terror på Elm Street; mardrömmar; intertextualitet; transmediering; intermedialitet; självrefererande uttryck; gotisk novell; skräckfilm; konst;

    Sammanfattning : Studien undersöker användningen av Goyas etsning När förnuftet sover kommer monstren och Fuselis oljemålning Nattmaran som förekommer i slasherfilmen Terror på Elm Street (2010). Konstverken är placerade i en scen där konstverken bland annat får en självrefererande roll eftersom det som sker i konstverken även sker i filmen. LÄS MER

  3. 13. Elevers skrivkompetens : En komparativ fallstudie av 24 elevtexter inom nationella provet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kristina Holmgren; [2013]
    Nyckelord :Textanalys; skriftspråkliga kvalitetsdrag; elevtext; nationella prov;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka språkliga skillnader och/eller likheter samt analysera förekommande stilistiska drag i gymnasieelevers texter som skrivits inom nationella provet i svenska, vårterminen 2012. Frågeställningen har varit ”Hur strukturerar gymnasieelever sin textproduktion gällande innehåll, funktion och form?, Förekommer det skillnader och/eller likheter i elevtextproduktion mellan studieförberedande och yrkesförberedande gymnasieprogram?, Vilka skillnader och likheter mellan språk och betyg i textproduktion visar elever på de studieförberedande programmen i jämförelse med elever på yrkesförberedande program?”      Materialet för studien är 24 elevtexter skrivna av gymnasieelever i yrkesförberedande och högskoleförberedande program i hela Sverige inom det nationella provet i svenska B. LÄS MER

  4. 14. Stilens och berättarteknikens betydelse för tolkningen av Inger Edelfeldts novell "Sommar"

    L2-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Daniel Matevski; [2012]
    Nyckelord :frekvens; originalitet; paratextuell koppling; biografisk analysmetod; synestesi;

    Sammanfattning : ”Sommar” är ett av de allra främsta exemplen på Inger Edelfeldts skicklighet som novellförfattare. Genom ett antal stilistiska och berättartekniska grepp utnyttjar hon novellens begränsade utrymme optimalt. LÄS MER

  5. 15. Berättande simuleringar : Om datorspel och lärande i GY11:s litteraturundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Medie-, litteratur- och språkdidaktik; HLK, Ämnesforskning

    Författare :Christian Nilsson; [2011]
    Nyckelord :computer games; learning; fiction; literature education; Swedish education; datorspel; lärande; skönlitteratur; litteraturundervisning; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Uppsatsen försöker kartlägga hur och om datorspel kan användas i samma syfte som skönlitteratur i den litteraturundervisning som GY11 föreskriver. Fokus ligger på beröringsytor mellan skönlitteratur och datorspel gällande lärande; främst identitetsskapande, moral och etik men också stilistiska drag och litteraturvetenskapliga begrepp. LÄS MER