Sökning: "stora pedagoger"

Visar resultat 11 - 15 av 552 uppsatser innehållade orden stora pedagoger.

  1. 11. Examensarbete specialpedagogprogrammet 2021. : ”Ja vi är ju mer som en klass på riktigt eftersom den är obligatorisk”. Intervjustudie gällande förskoleklassen som obligatorisk skolform.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ottilia Joanna Mulder; [2023]
    Nyckelord :Förskoleklass som obligatorisk skolform; dilemma; explorativ design.;

    Sammanfattning : Abstract  Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger i förskoleklass tänker kring och förhåller sig till att förskoleklassen nu är en obligatorisk skolform. I bakgrunden till detta arbete får läsaren möjlighet att följa med bakåt i historien hur det kom sig att förskoleklassen blev en obligatorisk skolform. LÄS MER

  2. 12. Branschen är rund, men skolan är fyrkantig : En intervjustudie om förusättningar för lärande på yrkesutbildningar med inriktning mot film, tv- och media

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emil Hultling; [2023]
    Nyckelord :Arbetsplatsbaserat lärande; utbildningsanordnare; informellt lärande; filmindustrin;

    Sammanfattning : Studien undersökte hur förutsättningar för lärande utformas inom ramen för arbetsplatsbaserat lärande inom film-/tv-mediabranschen. Dessa lärandemiljöer som undersöks från utbildningsanordnares perspektiv representerar olika typer svenska yrkesutbildningar vilka gemensamt har som mål att utbilda filmarbetare. LÄS MER

  3. 13. Anmälningsplikt i förskolan : Pedagogers erfarenheter av hur information om anmälningsplikten, gällande orosanmälningar, i förskolan kan skapa mer tillitsfulla relationer till vårdnadshavare.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :hanna andersson; Camilla Larandsson; [2023]
    Nyckelord :Child abuse; Cooperation; Obligation to report; Preschool; Relationship; Anmälningsplikt; Barnmisshandel; Förskola; Relationer; Samverkan;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute with knowledge about preschool teachers experiences of how information about the obligation to report, regarding reports of concern, affects the relationship between teachers and guardians. The method in this study is semi-structured qualitative interviews where ten active teachers were interviewed, both preschool teachers and childcare workers. LÄS MER

  4. 14. ”Man önskar ibland att man kunde klona sig själv” : En studie om pedagogers erfarenheter av omsorgsarbetet i förskolan relaterat till storleken på barngruppen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Helena Jönsson; Natalia Birtles; [2023]
    Nyckelord :barngruppsstorlek; omsorg; omsorgsbehov; omsorgsetik; relationer; rättviseestik;

    Sammanfattning : Sommaren 2023 släppte fackförbundet Sveriges Lärare ett pressmeddelande om att mer än hälften av barngrupperna i förskolan är för stora, och vill därför att regeringen ska stifta en lag om maximal gräns för hur många barn som ska finnas i varje grupp i förskolan (Sveriges Lärare, 2023).  Jaara Åstrand, ordförande för fackförbundet, uttrycker att hon befarar att barngrupperna annars kommer att bli större i framtiden. LÄS MER

  5. 15. The Revision of the Grading Criteria for English in Swedish Upper Secondary School in 2021 : A qualitative document study

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Mathilda Asker Kling; [2023]
    Nyckelord :grading criteria; assessment; English as a FL; curriculum for upper secondary school 2011 revised 2021 ; syllabus; betygskriterier; bedömning; engelska som främmande språk; gymnasieskolans läroplan Gy11 reviderad 2021 ; kursplan;

    Sammanfattning : This document study aims to facilitate an understanding of the differences between the grading criteria for English 5, 6, and 7 (in Swedish upper secondary school) before 2021 and after. It also aims to facilitate an awareness of reactions to the changes among actors within the educational system. LÄS MER