Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 176 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Jakten på kompetens : En fallstudie om det strategiska HRM-arbetet i el-och energibranschen

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Moa Hennström; David Ohrlander; [2023]
    Nyckelord :Talent Management; Talang; HRM system; Strategisk HRM; Kompetensförsörjning; Kompetensutveckling; Skills gap.;

    Sammanfattning :   Datum: 2023-05-29  Nivå: Magisteruppsats Företagsekonomi, 15 hp   Akademi: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet  Författare: Hennström Moa (99/02/24)      Ohrlander David (97/08/10)  Titel: Jakten på kompetens - En fallstudie om det strategiska HRM-arbetet i el-och energibranschen.  Handledare: Magnus Linderström  Nyckelord: Talent Management, Talang, HRM system, Strategisk HRM, Kompetensförsörjning, Kompetensutveckling, Skills gap. LÄS MER

  2. 2. Krisen utifrån konsumenternas ögon - En kvalitativ fallstudie om tolkningen av en kris på TikTok

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Julin Davenius; Lovisa Eles; [2023]
    Nyckelord :kriskommunikation; TikTok; konsumentperspektiv; den retoriska arenan; Framing; tolkning; strategisk kommunikation crisis communication; consumer perspective; the rhetorical arena; strategic communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap till forskningsfältet kriskommunikation genom att anamma ett konsumentperspektiv och undersöka hur användare på TikTok kommunicerar om- och tolkar en kris samt de förutsättningar som funnits externt och internt för användarnas kriskommunikation. Konsumentperspektivet syftar till att bidra med förståelse kring hur organisationers kriskommunikation kan anpassas därefter för att bli effektiv. LÄS MER

  3. 3. Kvalitetsutvärdering för operationell och strategisk verksamhetsutveckling av offentliga grönytor : en studie med utgångspunkt i NGSA Nordic Green Space Awards kvalitetsramverk

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Eleonor Rosendahl; [2023]
    Nyckelord :kvalitet; kvalitetsutveckling; kvalitetsutvärdering; processledning; Urban open space UOS ; grönyteförvaltning; grönytor; parker; Total Quality Management TQM ; place-making; place-keeping;

    Sammanfattning : Nordic Green Space Award, (NGSA), var en kvalitetsutmärkelse, ett nätverk och ett kvalitetutvärderingsramverk (Lindholst et al. 2016). LÄS MER

  4. 4. Ekologiskt särskilt känsliga områden i den strategiska planeringen : En kartläggning av tillämpningen av 3 kap. 3 § Miljöbalken

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Erika Eliasson; [2023]
    Nyckelord :Ekologiskt särskilt känsliga områden; ESKO; ESK; Miljöbalken; 3 kap 3 §; biologisk mångfald; naturvärden; planering; fysisk planering; strategisk planering; Erika Eliasson;

    Sammanfattning : Bevarandet av den biologiska mångfalden är viktigt både på internationell, nationell, regional och lokal nivå, bland annat på grund av dess betydelse för vår livsmedelsproduktion. I dagsläget minskar dock den biologiska mångfalden runt om i världen och förändrad mark- och vattenanvändning anges som den främsta orsaken till den pågående utrotningen. LÄS MER

  5. 5. Reklamens möjligheter: Strategisk anpassning av kommunikation i det interkulturella samhället

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Annie Grentzmann; Amalie Sofie Løfberg Nyholm; [2023]
    Nyckelord :Intercultural communication; advertising; semiotic resources; multimodal analysis; cultural religious identification; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att utforska interkulturell kommunikation i reklam och vill således bidra till fältet strategisk kommunikation genom att närmare undersöka en reklamkampanj i en svensk-muslimsk kontext för att analysera om den är interkulturellt anpassad utifrån en mångkulturell svensk kontext. Tidigare forskning inom fältet interkulturell kommunikation i reklam antar huvudsakligen ett statiskt perspektiv på kultur och kulturell identitet samt har gjorts i en global kontext där kultur ses som något nationellt förankrat. LÄS MER