Sökning: "studie- och yrkesval"

Visar resultat 21 - 25 av 234 uppsatser innehållade orden studie- och yrkesval.

  1. 21. Högstadielärare och den vida vägledningen : En kvalitativ intervjustudie om hela skolans ansvar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jannicke Andreassen; Johanna Elg; [2022]
    Nyckelord :Valkompetens; studie- och yrkesvägledning; lärarutbildning; hela skolans ansvar;

    Sammanfattning : Inom högstadieskolan är det flera yrkesprofessioner som bör samarbeta med skolans studie- och yrkesvägledningsuppdrag för att eleverna ska få med sig rätt förutsättningar till att kunna göra väl underbyggda studie- och yrkesval. Forskning har visat att det är viktigt med tydlighet kring studie- och yrkesvägledningens organisering och mål för att få arbetet med vid vägledning att fungera. LÄS MER

  2. 22. Hela skolans ansvar? : En kvalitativ studie om hur samverkan kring vägledning i vid bemärkelse koordineras på gymnasieskolor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Henrik Hansson; Ante Fahlgren; [2022]
    Nyckelord :vägledning i vid bemärkelse; samverkan; organisation; gymnasieskolan; studie- och yrkesvägledare.;

    Sammanfattning : Vägledning i vid bemärkelse beskrivs av Skolverket som all verksamhet som ska bidra till elevers utvecklande av kompetenser relaterade till framtida beslut om studie- och yrkesval. För att elever ska kunna utveckla denna valkompetens krävs det samverkan mellan all pedagogisk skolpersonal och det är enligt Skolverket rektorns ansvar att koordinera detta. LÄS MER

  3. 23. Covid-19-pandemins påverkan på studie- och yrkesval efter gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Martin Göransson; Marc Lindquist; [2022]
    Nyckelord :studie- och yrkesval; covid-19; pandemi; restriktioner; gymnasiestudenter;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 24. Genus och val av gymnasieprogram : En studie om genus påverkan på grundskoleelevers val av gymnasieprogram; ur ett vägledarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Thi Thelma Konnéus Bergman; Linnéa Lindström; [2022]
    Nyckelord :Genus; grundskola; gymnasieprogram; vägledare; vägledningssamtal;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien är att undersöka vägledares uppfattningar om genus påverkan på grundskoleelevers val av gymnasieprogram samt hur vägledare arbetar med att motverka genus påverkan. Tidigare forskning visar att genus påverkar ungdomar i deras studie- och yrkesval, och de tenderar att göra könsstereotypiska val. LÄS MER

  5. 25. I det komplexa vägledningssamtalet speglas en komplex livssituation : En kvalitativ studie om interkulturell vägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Ahlgren Sesay; Shilla Baratezadeh; [2022]
    Nyckelord :interkulturell vägledning; interkulturell kompetens; Språkintroduktion; kulturmöten; studie- och yrkesvägledning; SCCT;

    Sammanfattning : Vårt alltmer mångkulturella samhälle, ställer krav på interkulturell kompetens i undervisnings- och vägledningssammanhang, inte minst i mötet med nyanlända elever på Språkintroduktion. Beroende på elevernas olika skolbakgrund och förutsättningar har många av dessa elever svårigheter att uppnå de kunskapskrav som behövs för att få behörighet till gymnasiet eller fullfölja gymnasieutbildningen. LÄS MER