Avancerad sökning

Visar resultat 16 - 20 av 214 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 16. Vad upplever lärare inom fritidshemmet att likvärdighet är?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kajsa Conradsen; Beata Mårtensson; [2023]
    Nyckelord :Diskursanalys; Fritidshemmet; Fritidshemmets lärare; Likvärdighet;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka vad likvärdighet kan vara för lärare som arbetar inom fritidshemmet. Genomförandet av denna studie har sin grund inom den kvalitativa forskningen, där det har genomförts fem semistrukturerade intervjuer. Empirin som samlats in har analyserats enligt ett diskursanalytiskt angreppssätt. LÄS MER

  2. 17. Triangeldramat om skärmtid i förskolan : En diskursanalys av WHO, Lpfö 18 och enkätsvar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Elin Dahlin Wictor; Julia Gustafsson Frennert; [2023]
    Nyckelord :Digitalisering; diskurser; förskola; normer; skärmtid;

    Sammanfattning : I denna studie har vi haft som ansats att belysa problem som uppstår när pedagoger i förskolan ställs inför att förhålla sig till WHOs (2019a) dokument samt Lpfö 18 (2018), eftersom dessa två dokument emellanåt motsäger varandra. Syftet med uppsatsen är att genom ett normkritiskt perspektiv och ett diskursteoretiskt angreppssätt undersöka vilka diskurser och ‘sanningar’ som lyfts kring skärmtid hos barn, utifrån tre empiriska delar. LÄS MER

  3. 18. Gränsen mellan barnet och miljön : Konstruktioner och diskurser om tidiga insatser i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Ida Kristine Mortensen; [2023]
    Nyckelord :Diskurs; Kategorisering; Makt; Tidiga insatser; Subjektspositioner;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Mortensen, Ida Kristine (2022). Gränsen mellan barnet och miljön – konstruktioner och diskurser om tidiga insatser i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 19. UTANFÖR RAMEN - En kvalitativ analys på ett konstnärligt arbete om maktrelationer mellan lärare och elever i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Karzan Perdawidi; [2022-12-14]
    Nyckelord :maktförhållande; elever; lärare; konstverk; installation;

    Sammanfattning : Syfte Syftet är att utifrån erfarenheterna av min konstnärliga gestaltning och litteraturstudie undersöka hur eventuella maktrelationer mellan lärare och elever kommer till uttryck. Vad händer i klassrummet med hänsyn till maktrelationer mellan lärare och elever och hur begränsar/avskärmar skolan som rum handlingar. LÄS MER

  5. 20. En allvarlig folksjukdom – representationer av depression i Socialstyrelsens riktlinjer för vård av depression och ångestsyndrom

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Anna Ahlbertz; Cornelia Forsberg; [2022-02-16]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka representationer av depression som har företräde i Socialstyrelsens riktlinjer för vård av depression och ångestsyndrom, vilka subjektspositioner som blir möjliga för deprimerade patienter, samt hur förståelsen upprätthålls och utmanas av vårdpersonal. Uppsatsen var en kvalitativ studie i två delar. LÄS MER