Sökning: "sverige och england marknadsföring"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden sverige och england marknadsföring.

  1. 1. Nudging inom livsmedelsbutiker : En studie om huruvida konsumenter i Sverige och England påverkas av nudging

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola

    Författare :Malin Lager; Amanda Johnson Gunnarsson; [2022]
    Nyckelord :Nudging; grocery stores; marketing; behavior change; health; Nudging; livsmedelsbutiker; marknadsföring; beteendeförändring; hälsa;

    Sammanfattning : Nudging syftar till vilken aspekt som helst av valarkitektur som förändrar människors beteende på ett positivt vis utan att förbjuda några alternativ eller väsentligt ändra deras ekonomiska incitament. Marknadsföringsstrategin har blivit allt vanligare de senaste åren och förekommer bland företag men även samhället i stort. LÄS MER

  2. 2. Gäddfisketuristerna : En kartering och marknadssegmentering av de Europeiska marknaderna för gäddfiskande turister i Sverige

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation

    Författare :Christian Karlsson; Tobias Aili; [2014]
    Nyckelord :Recreational fishing; Angling tourism; Pike angling; Pike angling facilities; Market segmentation; Cultural differences; Economic circumstances; Tour operator; Sportfiske; Sportfisketurism; Gäddfisketurism; Fiskeanläggning; Marknadssegmentering; Kulturella skillnader; Ekonomiska förutsättningar; Reseoperatörer;

    Sammanfattning : This investigation indicates that there are regions within Europe that seems to have similar preferences and priorities regarding pike angling travels to Sweden. Swedish pike angling facilities process in first hand markets with favourable economic circumstances and a cultural interest for pike angling. LÄS MER

  3. 3. Marknadsföring av akademiska bibliotek : en jämförande studie mellan Sverige och England

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Eva Köhler Seddon; [2012]
    Nyckelord :universitet; relationsmarknadsföring; jämförande studie; akademiska bibliotek;

    Sammanfattning : This thesis conducts a comparative study between two academiclibraries, one Swedish and one English, in order to analyse ifdifferent funding systems influence the marketing of theirservices. The theoretic foundation is built on relationshipmarketing, which emphasises the importance of creating andmaintaining relationships. LÄS MER

  4. 4. Ägarlägenheter : En studie av tre delmarknader i viss jämförelse med bostadsrätt

    Magister-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

    Författare :Jennie Söderström; Alban Thaqi; [2010]
    Nyckelord :apartment ownership; co-operative apartment; tobins q; housing market; ägarlägenhet; bostadsrätt; tobins q; bostadsmarknad;

    Sammanfattning : Background Apartment ownership is a popular and well established type of housing in many countries, such as Norway, Denmark and UK. During spring 2009 the Swedish Parliament passed a new legislation which made it possible for apartment ownerships also in Sweden. LÄS MER

  5. 5. Konkurrensbegränsande köperbjudanden : -        Står marknadsföringslagen i strid med konkurrenslagen?

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Malin Berg; Frida Poulsen; [2010]
    Nyckelord :Invitations to purchase; Anti-competitive; Competition law; Marketing Act.; Marknadsrätt; Konkurrensrätt; Köperbjudande; 12§; MFL; KL; PiL; Konkurrensbegränsande; Affärsbeslut; Ottillbörliga affärsmetoder.;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att söka bringa klarhet i huruvida de krav som finns i 12 § Marknadsföringslagen (MFL) är förenliga med artikel 101(1) Lissabonfördraget samt 2:1 Konkurrenslagen (KL). I arbetet kommer rättsdogmatisk metod att användas, vilket innebär redogörelse av hur de aktuella rättsreglerna är utformade (de lege lata) samt hur de kan tänkas revideras (de lege ferenda). LÄS MER