Sökning: "samarbete mellan avdelningar i förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden samarbete mellan avdelningar i förskola.

  1. 1. Vårdnadshavares rätt till information i förskolan : En enkätstudie kring vårdnadshavares känsal av information i förskolan om arbetssätt och aktiviteter.

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tina Ronnerfors-Hök; [2019]
    Nyckelord :delaktighet; förskola; föräldrar; inflytande; förskollärare; samarbete; samverkan; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Denna studie har sitt ursprung i Läroplanen för förskolan och dess uttalade krav på att arbetslag i förskolan ska ta ansvar för att utveckla en tillitsfull relation mellan förskola och hemmet. Syftet med undersökningen är att ta reda på och kartlägga vårdnadshavarnas delaktighet och inflytande i förskolans arbetssätt och aktiviteter för att uppnå delaktighet och inflytande hos vårdnadshavare. LÄS MER

  2. 2. Förebyggande och främjande -om tidiga insatser i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ulrika Artberger; [2019]
    Nyckelord :Förebyggande arbete; förskolan; pedagogisk dokumentation; specialpedagogens roll; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Artberger, Ulrika (2018). Förebyggande och främjande – om tidiga insatser i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Att arbeta med stora barngrupper i förskolan : Sex förskollärares beskrivningar av att arbeta med stora barngrupper i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sandra Lockbacken; [2017]
    Nyckelord :Förskola; stora barngrupper; förskollärares syn; gruppindelning; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att öka kunskapen om hur sex förskollärare arbetar med stora barngrupper i förskolan. Studien har utförts med hjälp av semistrukturerade intervjuer med sex förskollärare och för att få fram resultatet har det använts en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  4. 4. Flera språk är en tillgång, inte ett problem - en studie om hur förskollärare arbetar med barns alla språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Paulina Lankauf; [2016]
    Nyckelord :flerspråkighet; modersmål; barn; lärande; förskola; pedagoger; sociokulturellt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare jobbar för att främja utveckling av flerspråkiga barns samtliga språk. För att uppnå syftet har jag använt mig av kvalitativ metod. Tre förskollärare och en barnskötare har intervjuats. LÄS MER

  5. 5. De yngre barnens delaktighet i den styrda samlingen på förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Margaretha Linder-Rosén; Stephania Hultqvist; [2015]
    Nyckelord :Förskola; delaktighet; yngre barn; demokrati;

    Sammanfattning : Vi har valt att kalla detta arbete för, De yngre barnens delaktighet i den styrda samlingen på förskolan med den engelska titeln, The younger children's participation in the controlled assembly of preschool. Studien har gått ut på att studera hur de yngre barnen uttrycker sin delaktighet i den styrda samlingen, detta har vi gjort genom att filma den styrda samlingen under fem tillfällen på tre olika avdelningar för barn mellan 1-3 år. LÄS MER