Sökning: "systematisk talträning"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden systematisk talträning.

  1. 1. Tala är silver, men tiga är guld - eller? : En intervjustudie om muntlig framställning i ämnet svenska på gymnasiet ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sebastian Fransson; [2021]
    Nyckelord :den retoriska arbetsprocessen; fjärrundervisning; gymnasieelever; muntlig framställning; nervositet; närundervisning; svenskundervisning; talängslan; upplevelser;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka några utvalda år 3 gymnasieelevers upplevelser av muntlig framställning i svenskämnet. Detta har undersökts med hjälp av kvalitativa forskningsintervjuer med sex stycken elever. LÄS MER

  2. 2. Undervisning i muntlig framställning : En litteraturstudie om muntlig framställning i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Josefine Olsson; [2019]
    Nyckelord :Oral speaking; public speaking; communicative competence; oral proficiency; rhetoric; education; teaching.; Muntlig framställning; kommunikativ kompetens; tal; talträning; retorik; explicit undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att utreda vad aktuell forskning säger om undervisningen i muntlig framställning i gymnasieskolan. I studien har tidigare forskning inom området systematiskt samlats in och analyserats. Resultatet visar att muntlig framställning ofta får mycket begränsat undervisningsutrymme i den svenska gymnasieskolan. LÄS MER

  3. 3. Som en hård spagetti som blivit kokt : Gymnasieelevers upplevelser av muntlig framställning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kultur och kommunikation; Filosofiska fakulteten

    Författare :Sanna Woxström; [2014]
    Nyckelord :Muntlig framställning; elever; upplevelser; känslor;

    Sammanfattning : I dagens samhälle blir människans kommunikationsförmåga allt viktigare, så även i skolan. Därför är syftet med denna undersökning att ta reda på hur gymnasieelevers upplevelser av muntlig framställning ser ut. LÄS MER

  4. 4. Förekomsten av och inställningen till muntliga uppgifter i grundskolans årskurs 6-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jennie Andersson; [2014]
    Nyckelord :Muntlighet; talande; systematisk talträning; talängslan; grundskola; bedömning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka några grundskolelärares inställning till muntliga uppgifter i skolan. Med hjälp av intervjuer med fyra idag yrkesverksamma lärare i grundskolans årskurser 6–9 har jag undersökt i vilken utsträckning de införlivar muntlighet i sin undervisning samt hur de muntliga delarna bedöms. LÄS MER

  5. 5. Talande bedömning : En studie av lärares arbete med bedömning av muntlig förmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för undervisningsprocesser, kommunikation och lärande (UKL)

    Författare :Sofia Berg; [2007]
    Nyckelord :muntlig; bedömning; respons; självvärdering; språkförmåga; talträning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utgår ifrån en diskussion om talets och skriftens komponenter som språkförmågor i allmänhet och i undervisning och undersöker vilka möjligheter det finns för lärare att arbeta med och bedöma elevers muntliga språkförmåga. Uppsatsen strävar efter att belysa vilka metoder man som lärare kan använda för att effektivt arbeta med och bedöma muntlig verksamhet. LÄS MER