Sökning: "teorier uppfostran"
Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade orden teorier uppfostran.
6. Maskrosbarn - som fann ljuset i den svarta tunneln : En kvalitativ studie av åtta personers upplevelser av barndomen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : I denna studie har vi använt Jenkins, Berger och Luckmann och Scheffs teorier som är social identitet, skam, stolthet och socialisering. För att förstå situationen för maskrosbarnen har dessa teorier varit användbara. Studien har genomförts på grundval av kvalitativ metod och intervjuer. LÄS MER
7. "Jag är svensk men..." : En kvalitativ studie om inre konflikter hos svenskfödda ungdomar med utländsk bakgrund
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/SociologiSammanfattning : Detta är en kvalitativ studie i sociologi, som baseras påintervjuer med svenskfödda ungdomar som känner tillhörighet med tre olika kulturella bakgrunder. Syftet med denna studie är att undersöka vilka faktorer som kan utgöra enmöjlig inre identitetskonflikt för ungdomar som innehar flera kulturella identiteter, samt hur dessa hanterar denna. LÄS MER
8. Uppfostrande/fostrande faktorer för hälsa : En textanalys av företags policy kring hälsa
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : I de flesta västerländska företag finns det ofta tydliga riktlinjer hur företag, ledare och medarbetarna ska förhålla sig. Dessa riktlinjer kan även kallas för ett företags policy, vilken kan användas för att beskriva hur företag ska framstå mot sina kunder eller beskriva hur ledare ska leda och hur medarbetare ska arbeta. LÄS MER
9. “Det är dålig uppfostran” : En stuide om föräldrarnas upplevelse av ADHD hos sina barn
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : “Det är dålig uppfostran” är ett examensarbete skrivet av Jenny Spik och Alexander Villafuerte. Studien undersöker utifrån ett föräldraperspektiv hur föräldrarnas tillvaro påverkats utav en ADHD-diagnos på deras barn. LÄS MER
10. Lärande för hållbar utveckling : Behövs det en certifiering?
Kandidat-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syfte med studien var att undersöka pedagogernas uppfattning om arbetet med hållbar utveckling genom en Grön Flagg-certifiering i förskolan. Mina frågeställningar blev därför: Hur stödjer en Grön Flagg-certifieringen arbetet mot hållbar utveckling? Hur görs barnen delaktiga i arbetet med Grön Flagg? Hur ser pedagogerna på sig själva som förebilder? Dessa frågor har besvarats genom en undersökning med kvalitativa intervjuer av åtta pedagoger i fyra olika Grön Flagg-certifierade förskolor (bland dessa en förskoleadministratör) samt kommunens miljöstrateg, tre barns egna tankar om miljö och yngre kamrater har undersöks. LÄS MER