Sökning: "teorier uppfostran"
Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade orden teorier uppfostran.
11. Historisk anblick på normalisering, kategorisering och marginalisering
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att undersöka och belysa begreppen normalisering, kategorisering och marginalisering inom det svenska skolväsendet, 1900-talet fram till 2000-talet. Fokus i vårt arbete handlar om normalisering av barn under 1900-talet och varför just detta begrepp har hamnat i fokus inom den svenska skolan. LÄS MER
12. Ridsporten ur ett genusperspektiv : En förändring av dess förutsättningar under 1900-talets andra hälft
Kandidat-uppsats, Institutionen för kulturvetenskaper, KVSammanfattning : Denna uppsatshandlar om hur förutsättningarna för ridsporten under 1900-talet andra hälfthar förändrats. Undersökningens avgränsning har varit att studera ridsport somfritidssysselsättning, från 1945 då en brytpunkt sker och fram till idag. LÄS MER
13. Att vägleda barn i ett senmodernt samhälle : en studie där föräldrar berättar om sina upplevelser av att uppfostra barn i vår tid
Kandidat-uppsats, Avd för socialpedagogik och sociologiSammanfattning : Denna studie handlar om hur föräldrar ser på sin föräldraroll idag och vi har valt att betrakta det ur ett sociologiskt perspektiv med sociokulturella teorier. Syftet är att undersöka senmoderna föräldrars syn på sin roll som uppfostrare under deras barn/barns uppväxt. LÄS MER
14. Föräldrastödsutbildning – om gruppledares reflektioner kring kultur och föräldraskap
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Fokus för denna studie är de föräldrastödsutbildningar som i snabb takt introduceras i Sverige. Dessa är ofta manualbaserade program vilket innebär att de inte bör ändras. Syftet med dem är att ge föräldrar stöd och nya verktyg i uppfostran av sina barn. LÄS MER
15. Elever med beteendeproblem : En studie om lärares erfarenheter av utagerande elever
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Sammanfattning Syftet med uppsatsen är att undersöka hur lärare mot de tidigare skolåren beskriver och hanterar sitt arbete med elever med beteendeproblem med fokus på ett utagerande beteende. Vidare är syftet att ta reda på vilka orsaker lärare anser ligger till grund för beteendet samt få inblick i beteendeproblemens pedagogiska konsekvenser. LÄS MER