Sökning: "test normer"

Visar resultat 6 - 10 av 69 uppsatser innehållade orden test normer.

  1. 6. En tvärsnittsstudie om våld i ungas parrelationer : Samband med hälsa samt behovet av stöd och förebyggande arbete

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Jennifer Halldén; [2023]
    Nyckelord :Fysiskt våld; psykiskt våld; sexuellt våld; ungdomar; våld i nära relationer;

    Sammanfattning : Våld i ungas parrelationer är ett problem som, i Sverige, endast undersökts i ett fåtal studier. Syfte: Att undersöka förekomsten av olika typer av våld i ungas parrelationer, dess samband med självskattad hälsa samt behovet av stöd och förebyggande åtgärder. Metod: En kvantitativ tvärsnittsstudie. LÄS MER

  2. 7. Den oskrivna regelboken - En analys av sociala normer och grupptillhörighet bland Lunds studenter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :My Lundqvist; Cecilia Dahlberg; Sofia Sjögren; [2023]
    Nyckelord :Grupptillhörighet; sociala normer; alkoholkultur; sexuella övergrepp; group affiliation; social norms; alcohol consumption; sexual assault; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att undersöka studenters attityder kring grupptillhörighet och sociala normer inom studiesociala sammanhang i Lund. Tre huvudområden identifierades för att studera fenomenet närmare: alkoholens betydelse, det sociala sammanhanget och sexuella övergrepp. LÄS MER

  3. 8. Könsstereotyper och könsroller i marknadsföring inom sport- och hälsobranschen : En undersökning kring hur könsstereotypisk reklam inom sport- och hälsobranschen påverkar konsumenters syn på varumärket samt köpintentionen.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mehreen Islam; Kevine Ngao Loembe; Neha Kaur; [2023]
    Nyckelord :Gender stereotypes; Gender marketing; Brand image; Purchase intention; Attitude; Consumer behavior; Values; Norms.; Könsstereotyper; Varumärkesimage; Köpintention; Attityd; Konsumentbeteende; Värderingar; Normer;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker effekterna av könsstereotypisk marknadsföring inom sport- och hälsobranschen. Forskningsfrågorna tar upp effekterna av både könsstereotypisk och icke-könsstereotypisk marknadsföring på varumärkesimage samt hur det påverkar konsumenters köpintention. LÄS MER

  4. 9. Mobility management som åtgärd för ett minskat bilanvändande i Höganäs kommun : Projekt testcyklist

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Lovisa Thorneman; [2022]
    Nyckelord :Behavioral impact; attitudinal impact; nudging; soft measures; cycling; car use; sustainable mobility; Beteendepåverkan; attitydpåverkan; nudging; mjuka åtgärder; cykling; bilanvändande; hållbar mobilitet;

    Sammanfattning : I flera decennier har det funnits en medvetenhet kring den privata personbilens negativa konsekvenser för både samhälle, människa och miljö. Ambitiösa mål har tagits fram i försök att minska utsläppen av växthusgaser men ändå går vägen till en omställning för långsamt. LÄS MER

  5. 10. Patientsäkerhetskultur inom ambulanssjukvården i Sverige : En enkätstudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Vanilla Aminoff; Louise Lankell; [2022]
    Nyckelord :patientsäkerhetskultur; patientsäkerhet; ambulanssjukvård; prehospital sjukvård; vårdskada; förbättringsarbete;

    Sammanfattning : Tidigare studier visar att det finns en rädsla för repressalier vid rapportering av avvikande händelser, behov av att involvera samtliga nivåer i en organisation i förbättringsarbeten samt behov av att undersöka och utvärdera patientsäkerhetskultur kontinuerligt och verksamhetsspecifikt. Patientsäkerhet innebär skydd mot vårdskada. LÄS MER