Sökning: "textilhögskolan hållbarhet"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden textilhögskolan hållbarhet.

  1. 1. Konsumenternas köpbeteende inom fast fashion : En undersökning om gapet mellan attityd och beteende inom hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Hannah Ahlbom; Anna Söderbergh; [2018]
    Nyckelord :green gap; attitude - action gap; consumer behavior; fast fashion; sustainable development; green fashion; purchase intention and buying behavior.; det gröna gapet; gap mellan attityd och handling; konsumentbeteende; fast fashion; hållbar utveckling; hållbart mode; köpbeteende och köpintention;

    Sammanfattning : De miljövänliga problem som världen står inför idag är tätt sammanhängande med den masskonsumtion som skapats av fast fashion-industrin. Detta har skapat en större efterfrågan av miljövänligt producerade kläder av konsumenter då de har en allt större inblick och påverkan på modeindustrin. LÄS MER

  2. 2. Genus i modebranschen : Hur gestaltas genus i reklam?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :FELICIA WILAND; FELICIA ANDERSSON; [2014]
    Nyckelord :Genus; Ideal; Modebranschen; Image; Budskap; Kommunikation; Hållbarhet;

    Sammanfattning : Hur hanteras genus i modebranschens marknadsföring? De senaste åren har det funnits en påtaglig strävan mot ett mer genusmedvetet, jämlikt och jämställt samhälle. Vissa forskare menar att de har märkt en ökad sexualisering av utbudet i media och att medierna spelar stor roll för hur samhället definierar kvinnligt och manligt. LÄS MER

  3. 3. Tidsmässig effektivitet vid produktion av ett plagg i finstickad trikå

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :ELISABETH MATTSSON; [2014]
    Nyckelord :fashion logistics; knitted garments; knitted garments; knitting technology; complete garment; supply chain; fashion supply chain; value stream mapping; vetenskaplig metod; jämförande metod; kvalitativ metod; hållbarhet i textil;

    Sammanfattning : Textilindustrin är en industri som ständigt växer och utvecklas. År 1995 introducerade det japanska företaget Shima Seiki den första maskinen med de tekniska egenskaperna, som gjorde det möjligt att producera ett trikåplagg med complete garment teknik. Denna introduktion revolutionerade tillverkningstekniken för dessa plagg. LÄS MER

  4. 4. Visuell kommunikation- säljfrämjande åtgärd för ökad försäljning av miljövänliga plagg i butik

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :ERIKA NILSSON; MIMMI LINDQVIST; [2014]
    Nyckelord :Visuell kommunikation; hållbarhet; miljövänliga plagg; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : I denna uppsats om visuell kommunikation kommer olika teorier att tas upp, vi har genomfört intervjuer med kunder, gjort observationer i butiker och sammanställt fakta för att ta reda på hur en förbättrad visuell kommunikation av de miljövänliga plaggen kan påverka konsumenter att handla mer miljövänligt. Engelsk titel: Visual communication- sales promotion of eco-friendly garments in storesEngelska nyckelord: Visual communication, Sustainability, Environmental clothing, Consumer behaviorSammanfattning på engelska: . LÄS MER

  5. 5. Vad definierar en bekväm kalsong?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :ANNA HULTMARK; VERONIKA STELLAN; BOLVEDE; [2014]
    Nyckelord :väv; resår; sömmar; kvalité och boxerkalsong;

    Sammanfattning : Vad definierar en bekväm kalsong? Vanligt förekommande problem, med kalsonger, är försämrad resår samt sömmarnas kvalité och hållbarhet. I följande studie analyseras och granskas boxerkalsonger, med syfte att, teoretiskt, presentera en kalsong som tål tvätt i 60°C och att torktumling, utan att kvaliteten förändras. LÄS MER