Sökning: "textvärldar"
Visar resultat 21 - 25 av 27 uppsatser innehållade ordet textvärldar.
21. Matcha repertoarerna och fånga pojkars läsintresse
Magister-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att ta reda på om skolans och pojkarnas textvärldar matchar varandra. Detta görs genom att undersöka vilka urvalsmetoder och arbetsmetoder svensklärarna i åk 7-9 använder sig av. LÄS MER
22. Mediers konkurrens om eleverna! : En studie om fyra flickors och fyra pojkars textmöten och textvanor i olika medier.
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : .... LÄS MER
23. Textvärldar och dialoger i förskolan : En studie om de erfarenheter barn använder sig av kring litteratur i gemensam läsning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med studien har varit att introducera den kognitiva receptionsteorin om textvärldar (Text World Theory) samt undersöka utifrån vilka textvärldar barnen på en förskola i Mellansverige interagerar med upplästa texter. Studien har genomförts på avancerad nivå inom Högskolan Dalarnas lärarprogram där huvudområdet varit pedagogiskt arbete. LÄS MER
24. Gymnasieelevers textvärldar i mötet med svenskundervisningens textvärld
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på vilken reda på vilka textvärldar några gymnasieelever rör sig i under sin fritid och de uppfattar relationen mellan dessa och skolans svenskundervisning. Det empiriska materialet samlades in på en praktisk gymnasieskola och det bestod av en enkätundersökning använd som screening-metod för efterföljande intervjuer med åtta elever. LÄS MER
25. Konsten att läsa : en studie om hur sju flickor i år nio läser skönlitteratur
Magister-uppsats, Institutionen för humanioraSammanfattning : Innehåll: Frågorna som jag ställer i min uppsats handlar om att få kunskap om vad som kän-netecknar elever med positiv inställning till läsning, men även hur dessa upplever den skönlit-terära läsningen av den utvalda romanen i skolan. Det klassiska problemet i svenskundervis-ningen handlar oftast om att elever inte vill läsa skönlitteratur. LÄS MER