Sökning: "the Swedish national team"

Visar resultat 21 - 25 av 137 uppsatser innehållade orden the Swedish national team.

  1. 21. Hur kommunicerar rektorer och verksamhetschef? : En kvalitativ studie om hur rektorer och verksamhetschef kommunicerar i den kommunala ledningsgruppen för rektorer

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fanny Andersson; [2022]
    Nyckelord :pedagogical leadership; communication; principal’s group; superintendents; municipality;

    Sammanfattning : This study aims to examine how principals and superintendents communicate in their management team and is based on the two questions 1) How does communication take place in the principal’s group based on the aspects structure, culture, to each other and style? 2) What opportunities and challenges do their ways of communicating bring?  From a historical perspective, principals’ assignments have changed over time. More precise in today's Sweden, there are often one or more principals per school, unlike year 1290 when there was one principal in the country (Ullman, 1997). LÄS MER

  2. 22. På varsin sida - om könsgränser inom sportjournalistik : En jämförelse mellan kvinnliga och manliga sportjournalister i rapporteringen om det svenska dam- och herrlandslaget i fotboll.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Maja Berg; Filippa Lundberg Blixt; [2022]
    Nyckelord :Equality; gender; swedish national football team; quantitative content analysis; news values;

    Sammanfattning : Women have been marginalised in societies around the world, and the world of sports isno exception. The aim of this study was to examine in the swedish newspapersAftonbladet and Expressen the differences and similarities between female and malesports journalists' publications in the coverage about the swedish national footballteams. LÄS MER

  3. 23. Vi gör så gott vi kan men i praktiken är det ibland omöjligt -En studie om vårdpersonals syn på gråzoner inom demensvård

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Emelie Ekelund; [2022]
    Nyckelord :dementia care; moral practice; BPSD; social discretion; caregivers; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to explore medically trained care givers’ views on their work with people with dementia, focusing on their professional discretion and the standardized tools they use in their daily work. The aim was to gain a deeper understanding of aspects of their work that overlap with social work. LÄS MER

  4. 24. Ledaregenskaper som är hälsofrämjande för att bibehålla erfarna sjuksköterskor i dygnet runt verksamheter

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Malin Gustafsson; Anna Neveryd; [2022]
    Nyckelord :experienced nurse retention; twenty-four seven; healthcare settings; health promoting leadership; salutogenic perspective; qualitative interview study; bibehålla erfarna sjuksköterskor; dygnet runt verksamhet; sjukhus; hälsofrämjande ledaregenskaper; salutogent förhållningssätt; kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : Till följd av NPM (New public management) och de ökade kraven på produktivitet och effektivitet har sjuksköterskors arbetssituation försämrats alltmer under de senaste decennierna. Det har resulterat i en försämrad hälsa hos sjuksköterskorna och många sjuksköterskor har valt att lämna yrket. LÄS MER

  5. 25. Arbetsgivares förväntningar på skolsköterskor : En innehållsanalys av platsannonser

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Elin Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Competence; student health care; health promotion at schools; nursing; Elevhälsa; kompetens; hälsofrämjande arbete; omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: Riksföreningen för skolsköterskor och Svensk sjuksköterskeförening beskriver skolsköterskors yrkesspecifika kompetens i termer av sex kärnkompetenser: Personcentrerad vård, Samverkan i team, Evidensbaserad vård, Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling, Säker vård samt Informatik. Specialistutbildningen till skolsköterska leder till en magisterexamen i omvårdnad men omvårdnad – som kompetens- och verksamhetsområde – nämns inte i Skollagens beskrivning av elevhälsans utformning. LÄS MER