Sökning: "tidig motorisk utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden tidig motorisk utveckling.

  1. 1. Ojämlik tillgång till motorisk bedömning för barn med cerebral pares.

    Master-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapi

    Författare :Linnéa Hekne; [2021]
    Nyckelord :Equal care; early detection and diagnosis; early interventions; motor development; developmental surveillance; evidence-based assessment; delayed rehabilitation; Jämlik vård; tidig identifiering och diagnossättning; tidiga interventioner; motorisk utveckling; evidensbaserade bedömningsinstrument; försenad rehabilitering;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Introduktion: Tidig upptäckt av cerebral pares (CP) möjliggör tidig behandling, när hjärnans plasticitet är bäst, vilket optimerar barnets utveckling. I Sverige erbjuds alla barn motoriska utvecklingsuppföljningar inom barnhälsovården (BHV). LÄS MER

  2. 2. Motoriska och kommunikativa utvecklingsavvikelser. : Barnhälsovårdssjuksköterskans bedömning, åtgärder och förutsättningar - en kvalitativ intervjustudie.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Josefin Johansson; Emma Henriksson; [2018]
    Nyckelord :: Child Health Services; Motor Skill Disorders; Communication Disorders; Early Detection; Person-Centered Care; Health Promotion; Barnhälsovården; Motorisk utvecklingsavvikelse; Kommunikativ utvecklingsavvikelse; Tidig upptäckt; Personcentrerad vård; Hälsofrämjande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det förekommer skillnader avseende hur barnhälsovårdssjuksköterskor identifierar utvecklingsavvikelser, och det har sedan länge efterfrågats evidensbaserade, standardiserade metoder för upptäckt av kommunikativa och motoriska utvecklingsavvikelser. Syfte: Att undersöka hur motoriska och eller kommunikativa utvecklingsavvikelser för barn upp till och med 18 månader uppmärksammas inom barnhälsovården, vilka förutsättningar det finns för bedömningen, samt vilka åtgärder som vidtas vid utvecklingsavvikelser. LÄS MER

  3. 3. Barns rörelse i förskolans verksamhet : Hur rörelseaktiviteter integreras i förskolans verksamhet enligt uppfattningar från förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Suzanne Sandholm; Susanne Gerndt; [2017]
    Nyckelord :Movement and motor skills; motion and motor development; movement and learning; varying environments; forms of movement; Rörelse och motorik; rörelse och motorisk utveckling; rörelse och lärande; varierande miljöer; rörelseformer;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om varför det är viktigt att barn får delta i olika rörelseaktiviteter på förskolan. Uppsatsen kommer bland annat att lyfta hur förskollärare tänker kring rörelse, vilka former av rörelse som integreras samt vilka förutsättningar pedagogerna upplever att de har när det gäller att erbjuda barnen olika rörelseaktiviteter. LÄS MER

  4. 4. Förskollärarnas arbete och medvetenhet kring barns motoriska utveckling : En studie om hur förskollärare arbetar för att främja barns motoriska utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Maria Elm; [2014]
    Nyckelord :Preschool; preschoolteacher; motor; motor skills; motor developement; motor training; Förskollärare; förskola; motorik; motorisk utveckling; motorisk träning;

    Sammanfattning : Goda möjligheter till rörelse och medveten motorisk träning skapar goda möjligheter för barn att utveckla motoriska färdigheter, vilket kan leda till bättre skolprestationer. Forskning visar att dagens stillasittande aktiviteter så som tv, surfplattor och datorer m.m. LÄS MER

  5. 5. Förbättring av barns motoriska förmåga

    Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

    Författare :Rebecca Nilsson; Sophie Nilsson; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Regelbunden fysisk aktivitet under barndomen har visat sig ha en positiv inverkan på den fysiska och psykiska hälsan. Den motoriska utvecklingen under tidig barndom kan komma att ha hälsorelaterade fördelar när barnen kommer upp i vuxenlivet. Motorik är samlingsordet för människans rörelseförmåga och rörelsemönster. LÄS MER