Sökning: "tillgänglig skolsituation"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden tillgänglig skolsituation.
1. Deltagande inkludering och delaktighet för elever i matematiksvårigheter : - speciallärarens roll i ett specialpedagogiskt sammanhang
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Denna studie undersöker lärares beskrivningar av deltagande inkludering samt på vilket sätt lärare och elever beskriver delaktighet i matematikundervisningen. Syftet är att bidra med kunskap om dessa begrepp, för att skapa goda förutsättningar för ett arbete kring en tillgänglig lärmiljö för alla elever. LÄS MER
2. ”Ta det lugnt, vi vill lära oss” : En tillgänglig skolsituation för unga med språkstörning, elevers och speciallärares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Frankner, Sofia och Jensen, Therese (2022).”Ta det lugnt, vi vill lära oss” En tillgänglig skolsituation för unga med språkstörning, elevers och speciallärares perspektiv. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER
3. Synhabiliteringens kurator – En bit i samverkanspusslet kring barn med synnedsättning i grundskolan
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbeteSammanfattning : Att arbeta inom synhabiliteringen som kurator idag är en komplex situation. Det gäller att kunna hantera olika typer av problem och att samverka med andra enheter. Att ha svåra samtal med barn om deras synnedsättning, stötta vårdnadshavare och hantera andra myndigheter är vanliga arbetsuppgifter för kuratorn inom synhabiliteringen. LÄS MER
4. Inkludering : Var läggs ansvaret för elevers skolsvårigheter?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Denna kvalitativa uppsats syftar till att undersöka hur olika yrkesroller inom skolans värld definierar och upplever inkludering och var läggs ansvaret för elevers skolsvårigheter. Uppsatsen fokuserar på inkluderingsbegreppet, elevers lärmiljöer och förändringsarbetet i skolan, vilka också är våra tre huvudteman. LÄS MER
5. Specialpedagogik från en verklighet- ett utvecklingsarbete på en gymnasieskola, Special education in a real setting- A development application on a specific high school
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : SammanfattningSyftet med utvecklingsarbetet var att få förståelse för den skolsituation som en klass på en gymnasieskola befann sig i. Situationen som kännetecknade klassen var ohållbar och miss-gynnsam, med flertalet elever som riskerade att inte nå kunskapskrav och mål. LÄS MER