Sökning: "tillväxtbolag"
Visar resultat 11 - 15 av 38 uppsatser innehållade ordet tillväxtbolag.
11. Att urskilja framtida vinnare och förlorare på Stockholmsbörsen Kan en fundamental analysmodell förutspå tillväxtaktiers framtida prestation?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Denna studie ämnar undersöka huruvida fundamental analys kan vara ett effektivt verktyg i syfte att separera framtida vinnare och förlorare bland tillväxtbolag på Stockholmsbörsen. Historiskt sett har fundamental analys främst använts vid analys av värdebolag. LÄS MER
12. Hur mångfald i styrelsen påverkar den finansiella prestationen i svenska tillväxtbolag listade på First North Growth Market : En kvantitativ studie om tillväxtbolagens mångfald i styrelsen och dess påverkan på den finansiella prestationen
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomiSammanfattning : Syftet med denna kandidatuppsats är att undersöka hur mångfald i styrelsen påverkar den finansiella prestationen för svenska tillväxtbolag listade på First North Growth Market. Tillväxtbolag står för hälften av hela arbetssysselsättningen och produktionen i höginkomstländer och utgör därmed en betydelsefull roll i samhället. LÄS MER
13. Utdelningspolicy : En kvantitativ studie om utdelningens samband med vinst och lönsamhet i små, svenska tillväxtbolag
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskapSammanfattning : De flesta företagsverksamheter har i slutändan som mål att prestera och generera vinster. I börsnoterade bolag är det vanligt förekommande att företag väljer att dela ut delar av sina vinster till sina aktieägare i form av utdelning. LÄS MER
14. Svenska tillväxtbolags investerarrelationer : En studie om upplevda effekter av strategiskt IR-arbete
Master-uppsats, Linköpings universitet/ProduktionsekonomiSammanfattning : För många företag är det av intresse att kommunicera med ett flertal olika intressenter och för framförallt yngre bolag, som befinner sig i en tillväxtfas, kan det vara av stor vikt att kommunicera och nå ut till omvärlden på rätt sätt för att kunna växa och utvecklas i en positiv riktning. Just ett företags kommunikation med dess finansiella intressenter brukar benämnas investerarrelationer (IR), vilket till största del inbegriper att informera företagets intressenter om dess verksamhet och marknadsföra bolaget mot kapitalmarknaden. LÄS MER
15. Finansiering av tillväxt –Hur små- och medelstora tillväxtföretag inom bemannings- och rekryteringsbranschen har finansierat sin tillväxt
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problem: Små- och medelstora företag utgör i dagsläget 99,9 procent av den totala mängden företag i Sverige. Gemensamt för alla företag, oavsett storlek, är att de kräver finansiering, vilken består av eget kapital och/eller skulder. LÄS MER