Sökning: "traditionella kläder"
Visar resultat 31 - 35 av 46 uppsatser innehållade orden traditionella kläder.
31. Kläderna gör mannen. En studie i manligt konsumentbeteende
M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen TextilhögskolanSammanfattning : På den nuvarande klädmarknaden råder en hård konkurrens eftersom utbudet av varor och tjänster har ökat. Konsumentens förändrade beteende har lett till att företag måste sticka ut med hjälp av sitt erbjudande. LÄS MER
32. Genusnormer i bilderboken : En kvalitativ innehållsanalys av tre bilderböcker från 1970-talet och tre bilderböcker från2000-talet sett ur ett genusperspektiv
M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Färger, kläder, handlingar och aktiviteter är saker som tillskrivs män eller kvinnor och som sedan utgör en genusnorm för hur man bör vara som man eller kvinna. I bilderböcker finns genusnormer som barn i förskolan och grundskolan tar del av. Vi har undersökt tre bilderböcker från 1970-talet och tre böcker från 2000-talet. LÄS MER
33. Ska du se på lägenhet!? – En undersökning om mäklares bemötande av två olika sociokulturella identiteter
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Hur kan språksociologi användas för att skildra människors bemötanden mot varandra? Det var frågan jag ställde mig i inledningen av detta arbete. De flesta av oss är omedvetet medvetna om att alla människor i de allra flesta situationer värderar och värderas av sina medmänniskor. LÄS MER
34. Gudruns resa : en visuell diskursanalytisk studie
Kandidat-uppsats, Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : Denna studie jämför det visuella materialet från Gudrun Sjödéns klädkataloger med Kilroys resekataloger. Huvudfrågan i undersökningen är vilka olika diskurser somhittas i de utvalda texterna från Gudrun Sjödéns klädkataloger och Kilroy travels resekataloger och hur dessa hittade diskurser opererar. LÄS MER
35. Digitala kläder? : En studie om traditionella klädföretags it-strategier
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : This paper focuses on traditional clothing enterprise IT strategies. The purpose was to investigate the correlation between traditional clothing companies IT strategies and their brand. In a market where the competition is high it has become more important that the company targets a customer segment. LÄS MER