Sökning: "tyska marknaden"

Visar resultat 16 - 20 av 43 uppsatser innehållade orden tyska marknaden.

  1. 16. Berlins fastighetsmarknad igår, idag och imorgon - Historik och aktuella mediabilder av prisutveckling, attraktivitet och gentrifiering

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Miriam Eklöf; [2014]
    Nyckelord :Berlin; fastighetsmarknad; utvecklingstendenser; gentrifiering; fastighetspriser; utländska köpare;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker vilka utvecklingstendenser som kan urskiljas för Berlins fastighetsmarknad utifrån ett urval av artiklar från tryck-media både i Tyskland och utomlands. De frågor som ställts är: Vilka kategorier köpare kan man se investera i Berlin idag? Vilka stadsdelar anses vara attraktiva och av vilka skäl? Hur har dessa utvecklats genom tiden från Berlinmurens fall? Hur framställs Berlins fastighetsmarknad i media och vilka utvecklingstendenser kan urskiljas för framtiden? En tematisk innehållsanalys av artiklarna har gjorts, och under studiens gång upptäcktes ofta förekommande teman: Stigande priser, Gentrifiering, Bubbla på fastighetsmarknaden? och Omdefiniering av lyxboende. LÄS MER

  2. 17. Hur nationell kultur påverkar organisationskultur : En studie om kultur i tyska företag på den svenska marknaden

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Josefina Carlsson; Erik Hörnell; [2014]
    Nyckelord :Hofstede; kulturdimensioner; nationell kultur; organisationskultur; Sverige; Tyskland.;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar hur den tyska nationella kulturen påverkar organisationskulturen i tyska dotterbolag med verksamhet i Sverige. Antropologen Geert Hofstedes studie om kulturdimensioner samt forskning inom samma område har legat till grunden för teoridelen. LÄS MER

  3. 18. Utmaningars inverkan på strategier : en studie om SEB:s intåg på den tyska privatkundsmarknaden och om grunderna till uttåget därifrån

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hjalmar Nord Olsson; Paulina Karlsson; [2014]
    Nyckelord :fragmentering; internationalisering; SEB; strategi; Tyskland; utmaningar;

    Sammanfattning : I en allt mer globaliserad värld med en ökad internationell närvaro på den europeiska marknaden har utlandsetableringar blivit allt vanligare och viktigare för europeiska företag. I det här arbetet undersöker vi hur bankers strategier förändras och anpassas för att möta de utmaningar som de stöter på vid utlandsetableringar, genom att studera SEB och deras köp av den tyska banken BfG 1999. LÄS MER

  4. 19. Är värdet verkligt? : En kvantitativ studie om tillförlitligheten i redovisningen av förvaltningsfastigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Oskar Andersson; Emelie Sundqvist; [2014]
    Nyckelord :verkligt värde; IAS 40; förvaltningsfastighet; extern värderare; vinstmanipulering; landsskillnader;

    Sammanfattning : Efter att International Accounting Standard 40 (IAS 40) infördes år 2005 avseende värdering av fastigheter till verkligt värde för noterade bolag, har det uppstått diskussioner. Tillförlitligheten har ifrågasatts eftersom värderingsmodellerna är komplexa och påverkas av det rådande marknadsläget. LÄS MER

  5. 20. Lokalisering av distributionscenter : En fallstudie på Hydroware Elevation Technology AB

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Jessica Persson; Josefin Höjman; [2013]
    Nyckelord :Distribution; Terminallokalisering; Tyngdpunktsmetoden; Påverkningsbara faktorer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hydroware Elevation Technology AB är ett företag som är specialiserat på och har lång erfarenhet av styr- och drivteknik för hydrauliska hissar. Företagets huvudsakliga fokus är att bygga om befintliga hissar men det erbjuder även nyproduktion. LÄS MER