Sökning: "tyska marknaden"

Visar resultat 6 - 10 av 43 uppsatser innehållade orden tyska marknaden.

  1. 6. Patenträttens betydelse för en cirkulär ekonomi : En rättsdogmatisk analys av patenträttsliga hinder för reparationsmöjligheter inom EU och Sverige

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Anton Persson; [2022]
    Nyckelord :Reparation; rekonstruktion; patent; immaterialrätt; juridik; intrång; gränsdragning; right to repair; ecodesign; cirkulär ekonomi; hållbarhet; reparationsmöjligheter; Sverige; EU;

    Sammanfattning : Patenträtten kan användas för att förhindra tredje man från att sälja vidare, rekonstruera eller kopiera en patenterad produkt. Det starka patentskyddet för patentinnehavare utgör ett ekonomiskt incitament för skapande och gör möjligheten till reparation svårare, och från fall till fall olagliga, eftersom patentlagstiftningen förhindrar rekonstruktion av patenterade produkter. LÄS MER

  2. 7. The Support of Incubator and Accelerator Programs in the Entrepreneurial Ecosystem with COVID-19 : A Collective Case Study for Germany

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Leonie Maurer; Frederik Nagel; [2021]
    Nyckelord :Incubator; Accelerator; COVID-19; Support System; Entrepreneurial Ecosystem; Inkubator; accelerator; COVID-19; stödsystem; enterpenörellt ekosystem;

    Sammanfattning : The aim of this thesis paper is to analyse the support of incubator and accelerator programs inthe German entrepreneurial ecosystem with the impact of COVID-19. Incubator and accelerator programs have been established across multiple innovation hubs worldwide over the last decade. LÄS MER

  3. 8. Digitalisering i svensk processindustri : En studie om digitaliseringens påverkan på tre av sveriges industrier och mognadsbedömning för respektive industri.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Projekt, innovationer och entreprenörskap

    Författare :Christopher Nison; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Förändring av behov och beteenden på marknaden är ett resultat av volatilitet, osäkerhet,individualisering och hållbarhetsfrågor vilket är rådande omständigheter för industrins aktörer,och behovet av förändring ökar med tiden. Detta tillsammans med tillgången av ny avanceradteknologi och digitalisering har gett upphov till den fjärde industriella revolutionen även kalladindustri 4. LÄS MER

  4. 9. Standardisering eller anpassning? : En fallstudie om hur ett multinationellt företag tar hänsyn till nationella kulturskillnader i sin försäljningsprocess

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gustav Norberg; Johan Andersson; [2019]
    Nyckelord :Nationell kultur; Försäljning; Anpassning; Standardisering; Marknadsmixen;

    Sammanfattning : I denna fallstudie undersöks hur ett multinationellt företag kan anpassa eller standardisera sina försäljningsstrategier utifrån nationell kultur på den tyska, amerikanska och kinesiska marknaden. Teorier av Hofstede et al. (2010) och Gesteland (2012) gällande nationell kultur används för att illustrera kulturella skillnader. LÄS MER

  5. 10. Online-resebyråers användning av prisparitetsklausuler - konkurrensbegränsning eller undantag för genuin agent?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Beatrice Suomela; [2018]
    Nyckelord :konkurrensrätt; EU-rätt; prisparitetsklausuler; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Tack vare internet är det idag möjligt för en slutkund att jämföra priser och produkter online på olika hemsidor, innan slutkunden väljer att genomföra köpet. Det stora utbudet av varor och tjänster på internet har ökat konkurrensen på marknaden. LÄS MER