Sökning: "undervisningssammanhang"
Visar resultat 16 - 20 av 165 uppsatser innehållade ordet undervisningssammanhang.
16. Hur digitala verktyg påverkar studenters motivation till att lära sig matematik
Kandidat-uppsats, KTH/DatavetenskapSammanfattning : Den tekniska utvecklingen har gått fort framåt det senaste århundradet och nu använder vi datorer nästan hela tiden för att förenkla våra liv. Som ingenjörsstudenter lär vi oss matematik bland annat för att kunna fortsätta utvecklandet av datorerna men själva matematikundervisningen har knappt förändrats det senaste århundradet. LÄS MER
17. För att vi ska kunna göra någonting : En konventionell innehållsanalys av elevers uppfattningar, upplevelser och beskrivningar av jämställdhet i företagsekonomi
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka gymnasielevers uppfattningar, upplevelser och beskrivningar av jämställdhet i företagsekonomiska sammanhang och i undervisning i företagsekonomi. I detta syfte genomfördes sex gruppintervjuer på tre gymnasieskolor. LÄS MER
18. Skönlitteratur på schemat : En studie om lärares didaktiska val i litteraturundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Beroende på lärares ämnes- och kunskapssyn kan de välja bort eller prioritera delar som de själva anser bör inkluderas i undervisningssammanhang. Tidigare forskning visar att litteraturundervisningen genom tiden har färgats av en kunskapssyn där läsning ska bidra till att utveckla elevernas personlighet, att skapa goda medborgare och att den litteratur som ska läsas i skolan bör bidra till elevernas fortsatta utveckling att ”göra rätt”. LÄS MER
19. Lika rätt till lärande : En litteraturstudie om hur samhällskunskapsundervisning kan anpassas för att stötta elever med intellektuella funktionsnedsättningar i grundskolan 4–6
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Alla elever har lika rätt till lärande. Det är skolans skyldighet att ge det stöd som krävs för att elever oavsett behov ska lyckas utveckla de förmågor och kunskaper som behövs för att nå kunskapskraven och bli fullvärdiga medborgare. LÄS MER
20. Hållbar utveckling i skolan : En kvalitativ studie gällande hållbar utveckling med fokus på miljö och klimat i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om hur enskilda F-3-lärare arbetar med hållbar utveckling med fokus på miljö och klimat i undervisningen, det vill säga i vilka undervisningssammanhang detta sker och vad undervisningen innehåller. Ansatsen är kvalitativ och perspektivet utgår från ramfaktorteorin. LÄS MER