Sökning: "undervisningssammanhang"

Visar resultat 11 - 15 av 165 uppsatser innehållade ordet undervisningssammanhang.

  1. 11. Kroppsrörelsens betydelse för matematikundervisningen : En litteraturstudie om hur elever använder kroppen inom matematikundervisningen

    M1-uppsats,

    Författare :Alma Bragde; Maria Ström; [2022]
    Nyckelord :matematikundervisning; aktivitetbaserat lärande; kroppsrörelse och engagemang.;

    Sammanfattning : I Programme for International Student Assessment (PISA) framkom det att elever hade låga matematikresultat (Skolverket, 2013). Den här studien vill få fram information om hur undervisning baserad på kroppsrörelse kan påverka matematikresultaten. LÄS MER

  2. 12. LÄRA MED DOCKOR : En undersökning om handdockors performativa,kommunikativa och utmanande möjligheteri bildundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Katja Serrander; [2022]
    Nyckelord :Dockor; handdockan som redskap; bildundervisning; performativ;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om de lärprocesser som skapandet av handdockor i bildundervisningen erbjuder. Det är inte materialen i sig som står i centrum, utan det är vad materialen gör när de kombineras och bearbetas och hur det kopplas till olika lärprocesser som min undersökning haft som syfte att undersöka. LÄS MER

  3. 13. Barnlitteratur ur ett maktperspektiv : – En textanalys av Astrid Lindgrens böcker Emil i Lönneberga (1963), Nya hyss av Emil iLönneberga (1966) och Än lever Emil i Lönneberga (1970)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Malin Fagrell; Viktor Svedin; [2022]
    Nyckelord :Power; children’s literature; power relations; makt; maktförhållande; Astrid Lindgren; Emil i Lönneberga; värdegrund; barnlitteratur; undervisning;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ studie där textanalys görs på böckerna Emil i Lönneberga (1963), Nya hyss av Emil i Lönneberga (1966) och Än lever Emil i Lönneberga (1970). Syftet är att undersöka vilka maktrelationer mellan vuxna och barn som kommer till uttryck i de tre böckerna om Emil i Lönneberga. LÄS MER

  4. 14. Högskolebibliotekariers syn på sin roll som informationsexpert : Undervisning utifrån teorier eller meningsskapande i organisationer?

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Felix Palmqvist; [2022]
    Nyckelord :teaching; academic librarians; information literacy; sensemaking; lifelong learning; information expert; undervisning; högskolebibliotekarier; informationskompetens; meningsskapande; livslångt lärande; informationsexpert;

    Sammanfattning : Problemställning och syfte: Syftet med studien är att undersöka högskolebibliotekariens roll som informationsexpert inom ett undervisningssammanhang. Detta görs genom att undersöka hur högskolebibliotekariers meningsskapande relaterar till deras förutsättningar att kontrollera och utveckla sitt professionella kunskapsområde i undervisningen. LÄS MER

  5. 15. ”Alla förtjänar en rättvis historieskrivning” : En narrativ analys av dokumentärserien Samernas tid (2017)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Olivia Jansson; [2022]
    Nyckelord :Samer; dokumentärfilm; orientalism; narrativ; minoriteter; urfolk; maktrelationer;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur berättelsen om samerna framställs i den tredelade historiska dokumentärserien Samernas tid som är producerad av utbildningsradion. För att kunna besvara studiens övergripande syfte om hur berättelsen om samernas historia framställs, har en narrativ analys använts. LÄS MER