Sökning: "ungdomar internet identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden ungdomar internet identitet.

  1. 1. "Om de beskriver att de är ledsna då kan jag skicka en ledsen emoji, senare glada emojis för att vi också ska bli glada" : Relationsskapande bland fältarbetare och ungdomar på digitala plattformar

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Philip Panov; Peggah Rauofi; [2021]
    Nyckelord :Social fieldwork; Internet; Social media; Adolescence; Field worker; Social worker; Socialt fältarbete; Internet; Sociala medier; Ungdomar; Fältarbetare; Socialarbetare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka fältarbetares egna upplevelser av relationsskapande mellan dem och ungdomar på internet och sociala medier. Åtta semistrukturerade kvalitativa intervjuer genomfördes med fältarbetare från socialtjänsten som arbetar med ungdomar på internet och sociala medier. LÄS MER

  2. 2. Ungdomar och smartphones : En kulturanalytisk studie av identitetsskapande bland unga

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Edgar Mirjamsdotter; [2019]
    Nyckelord :Ungdomar; identitet; mobiltelefoner; smartphones; stress;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen har som syfte att undersöka vad det betyder för gymnasie-ungdomar att ha mobiltelefoner, hur telefonen påverkar premisserna för dem att skapa sin identitet och orientera sig i sin vardag, hur de förhåller sig till privatliv och nätet samt vilka gemenskaper som blir tillgängliga via mobiltelefonen. Materialet består av en observation, sju kvalitativa intervjuer och fyra självreflekterande dagböcker som jag analyserat med hjälp av begreppen identitet och performativitet. LÄS MER

  3. 3. ”Jag skulle aldrig se mig själv som en gamer” : En kvalitativ studie om dataspelande medelålders män

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Niklas Pekkari; [2019]
    Nyckelord :Computer game; social interaction; late modernity; identity; gamer; Dataspel; social interaktion; senmodernitet; identitet; gamer;

    Sammanfattning : Under den senaste 20-års perioden har dataspelande ökat i popularitet bland stora delar av befolkningen i den industrialiserade västvärlden (Interactive Software Federation of Europe, 2012). Dataspel har gått från att vara en fritidssysselsättning som ungdomar ägnar sig åt till att ha blivit ett signifikant kulturellt fenomen som stora delar av befolkningen ägnar sig åt. LÄS MER

  4. 4. Produktplacering på Instagram : attityder hos ungdomar inom Generation Z

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jennie Berntsson; Nathalie Widén; [2018]
    Nyckelord :Product placement; Instagram; Opinion leader; Impact; Attitudes; Produktplacering; Instagram; Opinionsledare; Påverkan; Attityder;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är internet något som de flesta har tillgång till. Sociala medier är en utav de aktiviteter som finns tillgängliga på internet och används som mest av ungdomar, däribland Generation Z. LÄS MER

  5. 5. Allt annat än kroppslös på Internet : - Pro-anorektiska strategier för identitetsskapande i det postmoderna samhället

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emelie Hedström; Emma Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Identitet; Pro-Ana; Internet;

    Sammanfattning : Individualiseringen som det postmoderna samhället resulterat i, har försatt individer i en otrygghet där dessa tvingats anamma strategier för att hantera det ökade ansvar som individualiseringen inneburit. Dessa strategier ämnar att ge mening genom att vara verktyg i människors identitetsskapande som därigenom minskar otryggheten. LÄS MER