Sökning: "uppgiftskulturer"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet uppgiftskulturer.

  1. 1. Critical literacy – finns det i läromedlen? : En jämförande analys av två läromedel i svenska för årskurs 3 och deras relation till critical literacy.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :My Söderberg; [2019]
    Nyckelord :Critical literacy; läromedelsgranskning; jämförande analys; läromedel; literacy;

    Sammanfattning : I en alltmer globaliserad och digitaliserad värld krävs ett kritiskt förhållningssätt till den information man möter, alltså ett critical literacy-perspektiv. Med läromedel som en central del av undervisningen är det av intresse att undersöka om läromedel främjar critical literacy. LÄS MER

  2. 2. En bok på burk? - En kritisk läromedelsanalys av ett digitalt läromedel för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Horn; Amanda Jovic; [2018]
    Nyckelord :digital kompetens; digitalt läromedel; digitala mervärden; Gleerups; läromedelsgranskning; uppgiftskultur; årskurs 6;

    Sammanfattning : I detta examensarbete granskas ett digitalt läromedel i svenska för årskurs 4–6 med syfte att påvisa vilka uppgiftskulturer som speglas i läromedlets uppgifter till eleverna. Med uppgiftskulturer menas inom vilka kategorier som uppgifterna till eleverna tillhör. LÄS MER

  3. 3. Sex elevtexter om sex. Skrivpraktik i en gymnasiekurs i sex och samlevnad

    Master-uppsats,

    Författare :Viktoria Bengtsdotter Katz; [2011-11-18]
    Nyckelord :sex- och samlevnadsundervisning; textanalys; genrer; ämnesspråk; uppgiftskulturer; systemfunktionell grammatik SFG ;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att försöka synliggöra vilka genrer ett antal gymnasieelever tillämpar när de skriver texter inom en 50-poängskurs i sex och samlevnad. Teori: Skrivande placeras i ett sociokulturellt perspektiv där eleverna får använda skrivandet för att bearbeta nyvunna kunskaper. LÄS MER