Sökning: "utomhusdidaktik"
Visar resultat 11 - 15 av 31 uppsatser innehållade ordet utomhusdidaktik.
11. Elevers lärande av ekologi i förskola och grundskola : en systematisk litteraturstudie om undervisning i ekologi utanför klassrummet
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med denna studie är att se hur tidigare forskning beskriver hur lärare använder utomhuspedagogik när det kommer till undervisning i ekologi från förskolan upp till årskurs sex. Studiens syfte besvaras genom frågeställningarna ”Vilka områden inom ekologi exemplifieras av tidigare forskning som möjliga att genomföra utanför klassrummet och hur kan denna undervisning utföras?” samt ”Vilka utmaningar och möjligheter finns enligt tidigare forskning med att bedriva ekologiundervisning utanför klassrummet?”. LÄS MER
12. Gymnasielärares upplevelser av utomhusdidaktik i biologi
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : .... LÄS MER
13. Mobergvandringen : Högstadieelevers upplevelser av utomhuspedagogik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka högstadieelevers upplevelser av utomhuspedagogik, dvs. vad eleverna tycker om undervisning utanför klassrummet, och varför eleverna tycker som de gör. LÄS MER
14. Geocaching för att nå lärandemålen inom So-ämnen
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Detta arbete syftar till att ta reda på om Geocaching som aktivitet i skolan kan hjälpa elever ilåg- och mellanstadiet att uppnå kunskapskraven för So-ämnen som finns angivna iLäroplanen för grundskola, förskoleklass och fritidshemmet 011 (LGR11). Då Geocachingkombinerar både utomhusdidaktik med teknik vill författaren i uppsatsen undersöka om dennaaktivitet kan främja lärandet kring dessa lärandemål. LÄS MER
15. OUTDOOR EDUCATION PERSPECTIVE : From the Swedish to the Slovenian Context
Magister-uppsats, Nationellt centrum för utomhuspedagogik (NCU)Sammanfattning : Outdoor education may be quite a well-known conception but still unsettled in the Slovenian pedagogical context. The Scandinavian – Swedish conceptual tradition in the thesis provides a framework for analysing the Slovenian curriculum; the lesson plans for the compulsory school from an outdoor education perspective. LÄS MER