Sökning: "utomhusdidaktik"
Visar resultat 16 - 20 av 31 uppsatser innehållade ordet utomhusdidaktik.
16. Praktiska moment - En god vana inom geografiundervisningen? : en intervjustudie av gymnasielärares uppfattningar kring ett praktiskt arbetssätt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Geografi är ett tvärvetenskapligt ämne i skolans värld som berör såväl naturen som samhället vi lever i. I Skolverkets ämnesplan för ämnet Geografi på gymnasial nivå framkommer det med all önskvärd tydlighet att såväl exkursioner, fältstudier, laborationer som övningar ska ingå i undervisningen, för att åskådliggöra den mångfacetterade värld vi lever i. LÄS MER
17. Hur äventyrspedagogik tillämpas på en Reggio Emilia-inspirerad förskola : Reggio Emilia-pedagogers tankar om äventyrspedagogik
M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med det självständiga arbetet var att undersöka hur äventyrspedagogik tillämpas i en Reggio Emilia-inspirerad förskola. Genom att jämföra dessa pedagogiker kan man få syn på likheter och skillnader som motiverar tillämpningens betydelse för barns lärandeprocesser. LÄS MER
18. Utomhusmiljön på förskolan : ur ett lärandeperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger i förskolan beskriver att de använder utomhusmiljön som lärandemiljö. Vår studie utgår från en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Vi har intervjuat sex förskollärare från olika förskolor. LÄS MER
19. Barn och Natur. Förskolepedagogen i fokus.
C-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med undersökningen har varit att undersöka pedagogers uppfattning om naturen,utomhuspedagogik och utomhusdidaktik i en förskola som har nära tillgång till en gård och ett skogsparti.Min huvudfråga är: Vad har pedagogerna för uppfattning om naturen, både innanför och utanför, förskolan?Metoder som har använts till detta arbete är observationer och intervjuer. LÄS MER
20. Utomhusdidaktik i förskolan : "Där finns alla möjligheter utomhus"
M1-uppsats, Sektionen för Hälsa och SamhälleSammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur pedagoger förhåller sig till utomhusdidaktik på sex utvalda förskolor. För att ta reda på vilka möjligheter och hinder det finns med att arbeta utomhus med barnen samt hur pedagogerna tar tillvara på närmiljön intervjuade vi sex förskollärare. LÄS MER