Sökning: "utomhusdidaktik"

Visar resultat 16 - 20 av 31 uppsatser innehållade ordet utomhusdidaktik.

  1. 16. Praktiska moment - En god vana inom geografiundervisningen? : en intervjustudie av gymnasielärares uppfattningar kring ett praktiskt arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Filip Hiltunen; Daniel Hansson; [2013]
    Nyckelord :geografi; didaktik; praktiska moment; utomhusdidaktik; gymnasielärare;

    Sammanfattning : Geografi är ett tvärvetenskapligt ämne i skolans värld som berör såväl naturen som samhället vi lever i. I Skolverkets ämnesplan för ämnet Geografi på gymnasial nivå framkommer det med all önskvärd tydlighet att såväl exkursioner, fältstudier, laborationer som övningar ska ingå i undervisningen, för att åskådliggöra den mångfacetterade värld vi lever i. LÄS MER

  2. 17. Hur äventyrspedagogik tillämpas på en Reggio Emilia-inspirerad förskola : Reggio Emilia-pedagogers tankar om äventyrspedagogik

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mikael Pettersson; Sebastian Palm; [2013]
    Nyckelord :Adventure Education; Reggio Emilia; learning processes; collaborative learning; experiential learning; experience with all your senses; suspense; fantasy; outdoor environment; outdoor didactics; movement; gross motor skills; Äventyrspedagogik; Reggio Emilia; lärandeprocesser; samarbetsinlärning; upplevelsebaserat lärande; uppleva med alla sinnen; spänning; fantasi; utomhusmiljö; utomhusdidaktik; rörelse; grovmotorik;

    Sammanfattning : Syftet med det självständiga arbetet var att undersöka hur äventyrspedagogik tillämpas i en Reggio Emilia-inspirerad förskola. Genom att jämföra dessa pedagogiker kan man få syn på likheter och skillnader som motiverar tillämpningens betydelse för barns lärandeprocesser. LÄS MER

  3. 18. Utomhusmiljön på förskolan : ur ett lärandeperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Mattias von Schantz; Petra Spenninge; [2012]
    Nyckelord :utomhusmiljön; utomhuspedagogik; utomhusdidaktik; barns lek; barn; lärande; pedagogens roll;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger i förskolan beskriver att de använder utomhusmiljön som lärandemiljö. Vår studie utgår från en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Vi har intervjuat sex förskollärare från olika förskolor. LÄS MER

  4. 19. Barn och Natur. Förskolepedagogen i fokus.

    C-uppsats,

    Författare :Emma Thillman; [2011]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusdidaktik; natur; närmiljö;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med undersökningen har varit att undersöka pedagogers uppfattning om naturen,utomhuspedagogik och utomhusdidaktik i en förskola som har nära tillgång till en gård och ett skogsparti.Min huvudfråga är: Vad har pedagogerna för uppfattning om naturen, både innanför och utanför, förskolan?Metoder som har använts till detta arbete är observationer och intervjuer. LÄS MER

  5. 20. Utomhusdidaktik i förskolan : "Där finns alla möjligheter utomhus"

    M1-uppsats, Sektionen för Hälsa och Samhälle

    Författare :Sara Bengtsson; Camilla Karlsson; [2009]
    Nyckelord :Utomhusdidaktik; motorik; pedagogens roll; intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur pedagoger förhåller sig till utomhusdidaktik på sex utvalda förskolor. För att ta reda på vilka möjligheter och hinder det finns med att arbeta utomhus med barnen samt hur pedagogerna tar tillvara på närmiljön intervjuade vi sex förskollärare. LÄS MER