Sökning: "utomhusdidaktik"

Visar resultat 6 - 10 av 31 uppsatser innehållade ordet utomhusdidaktik.

  1. 6. Utomhuspedagogik : Är det ett sätt att lära på fritidshemmen

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Maria Karlsson; Helena Lindevall; [2018]
    Nyckelord :Fritidshem; Utomhuspedagogik; Utomhusdidaktik; utomhusmiljö; lärande;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om lärandet utomhus. Studiens syfte är att studera hur pedagoger på fritidshem värderar utemiljöns betydelse för lärande i fritidshem. Studiens teoretiska utgångspunkt är ur ett didaktiskt perspektiv med ett fokus på utomhusdidaktik. LÄS MER

  2. 7. Vad har utomhuspedagogik för effekt på elevers intresse och kunskaper i naturvetenskap?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Julia Persson; Frida Ängehult; [2017]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; naturvetenskap; grundskolan f-3; utomhusdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att besvara frågorna om hur utomhuspedagogisk naturvetenskapsundervisning påverkar elevers intresse, motivation och kunskaper i ämnet, samt lärarens roll i undervisningen. Genom en systematisk litteraturstudie har vi samlat aktuell forskning kring vårt valda område, som sedan sammanställts och diskuterats i relation till frågeställningarna. LÄS MER

  3. 8. Att undervisa i en ny kontext : -lärarstudenters reflektioner kring utomhusdidaktik

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anna Carin Nyberg; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det finns flera fördelar och möjligheter med att undervisa ute och intresset för utomhusdidaktik bland lärare är stort. Ute erbjuds en ny kontext där elevernas sociala relationer stärks, de engageras känslomässigt, rörelse främjas och eleverna tar större ansvar för sitt lärande. LÄS MER

  4. 9. NO-undervisning i olika lärandemiljöer : En jämförande studie med F-3 lärare från kommunal respektive Ur och Skur-regi

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Cecilia Ekberg; [2016]
    Nyckelord :science education; public schools; I Ur och Skur schools; outdoor didactic; NO-undervisning; kommunal regi; I Ur och Skur regi; utomhusdidaktik;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to examine how teachers in grades F-3, in public schools and I Ur och Skur schools interpret the curriculum text regarding range of animals and plants in the environment in science instruction, and how they describe their work with this. The study will also study if the work in the field of animals and plants in the local environment differs between these types of school. LÄS MER

  5. 10. Vi har mycket utomhuspedagogik men vi tänker inte på det : En studie om fritidspedagogers olika uppfattningar om barns lärande utomhus på fritidshem.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Bektas Caliskan; [2015]
    Nyckelord :Outdoor Education; Lärande; fritidshem; utomhus; fritidspedagog; utomhuspedagogik; utomhusdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera fritidspedagogers olika uppfattningar om barns lärande utomhus på fritidshem. I studien har det använts av kvalitativa intervjuer och frågeformulär där fenomenografi används som perspektiv för att fånga pedagogers olika uppfattningar om lärande utomhus. LÄS MER